Sökning: "challenges of preschool teachers"

Visar resultat 11 - 15 av 116 uppsatser innehållade orden challenges of preschool teachers.

  1. 11. Inkludering av modersmål i förskolan : En studie om förskollärares beskrivna förhållningssätt, strategier och utmaningar med att inkludera flerspråkiga barns modermåls i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Natalia Hedin; Johanna Håkansson; [2024]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; förskollärare; modersmål;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med att inkludera flerspråkiga barns modersmål i förskoleverksamheten. För att undersöka detta har kvalitativa intervjuer genomförts med nio förskollärare. LÄS MER

  2. 12. En förskola för alla : En kvalitativ studie om inkludering i förskolan

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Therese Engstrand; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Skolverket (2021b) skriver att förskolan ska vara likvärdig för alla. För att kunna uppfylla detta krävs utbildad personal och resurser utifrån barnens behov. Resultatet i min studie visar att samtliga respondenter anser att förskolorna har brister i att anpassa verksamheten så att alla får samma utbildning. LÄS MER

  3. 13. Förskollärares uppfattningar av kostrelaterad pedagogik : Matnyttiga insikter för kunskapsförmedlande aktörer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Ludvig Johansson; [2023]
    Nyckelord :Diet; sociology of knowledge; qualitative content analysis; preschool; Kost; kunskapssociologi; kvalitativ innehållsanalys; förskolan;

    Sammanfattning : I svenska förskolor erbjuds samtliga barn näringsriktiga måltider. Huruvida barnen äter dessa måltider är dessvärre inte en självklarhet och ännu mindre självklart är förkolärares förmåga att stötta barnen i kostrelaterade utmaningar. LÄS MER

  4. 14. ”Hellre lite vila en stund varje dag än ingen alls!” : Förskollärares beskrivningar av vila i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Olivia Kästel-Sjöman; Emelie Breitkreuz; [2023]
    Nyckelord :child perspective; preschool; preschool teacher; rest; sleep; barnperspektiv; förskola; förskollärare; sömn; vila;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra förskollärares beskrivningar av vila i förskolans verksamhet. För att undersöka detta har en kvalitativ metod använts med hjälp av semi-strukturerade intervjuer. Informanterna i denna studie bestod av förskollärare som är verksamma i förskolans verksamhet. LÄS MER

  5. 15. Bra kan bli bättre : Förskollärarperspektiv på utmaningar, svårigheter och framtida förändringar i arbetet med barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Larsson Persson; [2023]
    Nyckelord :Children in need of special support; curriculum theory; framework factor theory; preschool; preschool teacher s perspective; special pedagogy.; Barn i behov av särskilt stöd; förskola; förskollärarperspektiv; läroplansteori; ramfaktorteori; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Som följd av tidigare erfarenheter och brister i den tidigare forskning som sökts fram kring ämnet valdes studiens syfte som blev att skapa en djupare förståelse samt lyfta fram svårigheter och utmaningar som förskollärare har stött på i sitt arbete med barn i behov av särskilt stöd. Syftet är även att synliggöra de förändringar som anses skulle behövas. LÄS MER