Sökning: "charterarrangör"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet charterarrangör.

  1. 1. Men Moçambique då? : En studie i varför Moçambique inte finns med i svenska charterarrangörers produktutbud

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

    Författare :Linde Gustafsson; Kevin Eklund; [2016]
    Nyckelord :Moçambique; Förutsättningar; Charterarrangör; Attraktion; Destination;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vad som föranlett att Moçambique inte finns med i svenska charterarrangörers produktutbud. För att undersöka detta närmare, har följande tre frågeställningar utformats; Vilka är de grundläggande förutsättningarna för att turism ska uppstå? Hur uppfyller Moçambique de grundläggande förutsättningarna för att turism ska uppstå? Hur väljer svenska charterarrangörer ut en ny charterdestination? Teoretisk utgångspunkt har tagits i Karlsson (1994) och de fyra grundläggande förutsättningarna för att turism ska uppstå: attraktioner, transportmöjligheter, bekvämligheter samt individer som har tid, lust och pengar. LÄS MER

  2. 2. Att hantera säsongsutmaningar i reseindustrin

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Jenna Hemberg; Fanny Erlandsson; [2013]
    Nyckelord :Säsongsanställning; Human Resource Management; Strategisk Human Resource Management; Servicekvalitet; Reseindustri; Social Sciences;

    Sammanfattning : Service- och reseindustrin har vuxit mycket de senaste decennierna. I samband med det ökar konkurrensen bland företagen på marknaden. Det bidrar till att företag börjat se personalen som en resurs där bra servicekvalitet kan vara ett sätt att särskilja sig från konkurrenter för att skapa ett framgångsrikt företag. LÄS MER

  3. 3. Ansvar och kompensation -Vad tycker charterresenärerna? -En studie av vilka komponenter i en charterresa som är viktiga för resenärer med fokus på ansvar och kompensation vid kundmissnöje.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Ida Thorén; Magdalena Hjalmarsson; Malin Renström; [2011]
    Nyckelord :kompensation; charterarrangör; charterresenär; service recovery; zone of tolerans; the gap model; missnöje; kundnöjdhet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Frågeställning: - Vilka av en charterresas komponenter anser resenärer vara viktiga respektive mindre viktiga att charterarrangörer tar ansvar och kompenserar för vid missnöje hos kunden för att skapa en nöjd kund? Syfte och bidrag: Syftet med denna kandidatuppsats är att analysera vilka komponenter i en charterresa som resenärer anser vara viktiga respektive mindre viktiga, med fokus på ansvar och kompensation vid kundens missnöje. Detta ämne är relativt outforskat ur ett kundperspektiv och vi kan bidra med en ökad förståelse hos charterarrangörer och andra tjänsteverksamheter hur deras kunder resonerar kring ansvar och kompensation vid missnöje. LÄS MER

  4. 4. Traditionell paketresa eller flexibel paketering? : -en kvalitativ studie om charterresans framtid

    Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNU

    Författare :Sandra Brun; Malin Stark; [2011]
    Nyckelord :Charterresa; Charterarrangör; nya turisten; teknologiutveckling; konkurrens;

    Sammanfattning : Charterresor har under en lång period varit och är fortfarande en populär reseform bland turister. Internet har medfört att tillgängligheten för turister att själva paketera sin resa har förenklats, vilket bidrar till ett mer flexibelt resande. LÄS MER