Sökning: "charterresor"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet charterresor.
1. Postkolonial turism - En diskursiv kamp om konsumenters (o)medvetande
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Marknadsföringen av dagens charterresor och framväxten av postkolonial teori står under en diskursiv diskrepans. Därför syftar denna studie till att utifrån postkoloniala perspektiv analysera diskurser i aktuell svensk marknadsföring och klargöra för om turisters kulturella resurser kan ha grunden i koloniala privilegier. LÄS MER
2. Charterresenärers motivationsfaktorer : Charter från Jönköping Airport till Gran Canaria hösten 2013
Kandidat-uppsats, Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)Sammanfattning : Fokus i uppsatsen kommer primärt att ligga på charterturismen och resenärers motivationsfaktorer. Det centrala blir vad om styr människor när de konsumerar resor, det undersöks för att skapa en förståelse och dra paralleller till befintliga teorier och kunskaper. LÄS MER
3. Glöm charterresor – Dark Tourism invaderar : En studie om dagstidningars och resetidningars diskurser och framställning av fenomenet Dark Tourism
Kandidat-uppsats, Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknikSammanfattning : Denna studie har som syfte till att undersöka två dagstidningars och tre resetidningars framställning av Dark Tourism samt ta reda på vilka skillnader och likheter framställningarna har. Målet är även att finna en djupgående uppfattning av Dark Tourism och de olika perspektiven och gemensamma dragen som finns i artiklarna. LÄS MER
4. Traditionell paketresa eller flexibel paketering? : -en kvalitativ studie om charterresans framtid
Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNUSammanfattning : Charterresor har under en lång period varit och är fortfarande en populär reseform bland turister. Internet har medfört att tillgängligheten för turister att själva paketera sin resa har förenklats, vilket bidrar till ett mer flexibelt resande. LÄS MER
5. Kunden arbetar för sitt eget bästa! : En studie om kundmedverkan inom charterbranschen
Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNUSammanfattning : Den moderna resenären har allt mer ansvar i köpprocessen utav sin resa, förr låg det hos researrangören att förse kunderna med information och sköta bokningen, något som kunderna idag kan göra själva genom Internet. Många kunder väljer charter då det är ett bekvämt sätt att resa, researrangören agerar försäkran om ett professionellt bemötande samt att personal finns vid deras sida. LÄS MER