Sökning: "chefer kompetensutveckling lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden chefer kompetensutveckling lärande.

  1. 1. Att leda genom barriärer : Chefers upplevelser av att hantera barriärer mot arbetsplatsdigitalisering 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Elias Jägerroth Iwenstam; Kaisa Seger; [2024]
    Nyckelord :Ledarskap; Förändringsarbete; Digitalisering; Barriärer; Motstånd;

    Sammanfattning : Digitalisering är något som tagit fart de senaste decennierna och som expanderar i hög takt, i privatliv såväl som i arbetslivet och kan ses som en av de primära faktorer som leder till en omvärldsdriven förändringsprocess. Kandidatuppsatsen baseras på en kvalitativ ansats och ämnar utforska två aspekter av förändringsprocesser som drivs av digitaliseringen: hur barriärer, det vill säga motstånd, hanteras och vad de bakomliggande orsakerna kan vara till att barriärer uppstår. LÄS MER

  2. 2. "Det är jag som ansvarar för min egen utveckling, ingen annan" : En intervjustudie om medarbetares kompetensutveckling

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nathalie Strömberg; [2023]
    Nyckelord :Pedagogik; kompetens; kompetensutveckling; handlingsutrymme; anpassningsinriktat lärande; utvecklingsinriktat lärande; yrkeskunnande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka faktorer som gör att medarbetare vill delta i kompetensutveckling på sin arbetsplats.  Studien utgår från en kvalitativ ansats med sju semistrukturerade intervjuer där en tematisk analys tillämpats. LÄS MER

  3. 3. Ledarkultur, medledarskap och kompetensutveckling : En kvantitativ enkätstudie av medarbetares och chefers uppfattningar vid en statlig myndighet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Maria Erixon; [2023]
    Nyckelord :Kollektivt lärande; mandat; organisatoriskt lärande.;

    Sammanfattning : Organisatoriskt lärande och kompetensutveckling har blivit viktiga komponenter i dagens organisationer. Detta på grund av att den tekniska utvecklingen bidragit till att dagens organisationer är under ständig förändring. Detta har i sin tur lett till att det krävs nya förhållningssätt till befintliga roller. LÄS MER

  4. 4. När kommunikation är komplext : En kvalitativ intervjustudie om kommunikationssvårigheter

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Camilla Feldt; Amanda Berg; [2023]
    Nyckelord :Alternative and augmentative communication; competence; competence development; learning and education; LSS group homes and day-care centers; Alternativ och kompletterande kommunikation; kompetens; kompetensutveckling; LSS-verksamheter; lärande och utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka chefer för LSS-verksamheters erfarenheter av kompetens och kompetensutveckling gällande användandet av alternativ och kompletterande kommunikation på LSS-boenden och dagliga verksamheter. Studien har genomförts med semistrukturerade intervjuer för att samla in chefernas erfarenheter av de berörda verksamheterna. LÄS MER

  5. 5. Den lärande och utlärande organisationens digitalisering av utbildning : En fallstudie om hur ett svenskt utbildningsföretag hanterat organisatoriska utmaningar med att anpassa organisationen utefter digitaliseringen av dess utbildningstjänster

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen; Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Amanda Fernström; William Axenborg Wallér; [2022]
    Nyckelord :Digitalization; Digital transformation; Organizational learning; Digitalization of services; E-learning; Educational-platforms; Digitalization of professional education; Digitalisering; Digital transformation; Organisatoriskt lärande; Digitalisering av tjänster; E-lärande; Utbildningsplattformar; Digitalisering av professionell utbildning;

    Sammanfattning : Med den teknologiska utvecklingen samt näringslivets behov av kompetensutveckling har den professionella utbildningsbranschen sett en radikal ökning av digitala utbildningar. Traditionell klassrumsutbildning sätts nu på sin spets där aktörer som tidigare varit framgångsrika inom detta nu ställs inför behovet av att digitalisera dess utbildningserbjudanden. LÄS MER