Sökning: "child and youth psychiatry"

Visar resultat 6 - 10 av 30 uppsatser innehållade orden child and youth psychiatry.

  1. 6. Problematisk samverkan kring skolfrånvaro : En diskursteoretisk fokusgruppsstudie

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Mia Fredrika Wolinder Nycander; [2023]
    Nyckelord :collaboration; problematic school absence; discourse; focus groups; comprehensive school; social services; child- and youth psychiatry.; samverkan; problematisk skolfrånvaro; diskurs; fokusgrupper; grundskola; socialtjänst; barn-och ungdomspsykiatri.;

    Sammanfattning : Den här studien ämnar undersöka hur samverkan som medel framstår i arbetet med problematisk skolfrånvaro ur ett professionsperspektiv, men även hur yrkeskategorierna identifierar sig själva och andra i uppdraget att samverka. Underlättar, engagerar och ökar effektiviteten med samverkan såsom Skolverket (2009) påstår eller upplevs direktivet som ett hinder? För att nå en djupare förståelse av fenomenet samverkan har kvalitativa fokusgrupper genomförts med socialtjänstens socionomer, skolkuratorer, specialpedagoger och lärare. LÄS MER

  2. 7. "Det ser bra ut på pappret, men funkar inte i praktiken" : En kvalitativ studie om samverkan kring barn och unga med NPF

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Emmy Jakobsson; Frida Karlsson; [2022]
    Nyckelord :barriers; child and youth psychiatry; collaboration; conditions; cooperate; neurodevelopmental disorders; school; social services; barn- och ungdomspsykiatrin; förutsättningar; hinder; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; samverkan; skola; socialtjänst;

    Sammanfattning : Diagnostiseringen av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) har ökat de senaste åren. Samtidigt visar forskning att barn och unga med NPF löper större risk att drabbas av psykisk ohälsa och utsatthet i samhället. LÄS MER

  3. 8. Hur upplever vårdnadshavare den sömnrelaterade vården inom barn- och ungdomspsykiatrin? : En webbenkätstudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Linda Nilsson; Milena Spasic; [2022]
    Nyckelord :Sleep disorders; Sleep-related care; Guardians; Experiences; Child and youth psychiatry; Sömnstörningar; Sömnrelaterad vård; Vårdnadshavare; Upplevelser; Barn- och ungdomspsykiatrin; BUP;

    Sammanfattning : Abstrakt Bakgrund. Tillräcklig sömn och vila ökar fysisk och mental hälsa. Sömnstörningar förekommer bland barn och unga, och risken ökar om det finns komorbiditet. Sömnstörningar påverkar individen och hans/hennes relationer med andra negativt. LÄS MER

  4. 9. "Vem är jag i den här verksamheten?" : - En intervjustudie om psykologers erfarenheter av att arbeta vid särskilda ungdomshem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Elgor Jojic; Nilsson Sara; [2022]
    Nyckelord :Swedish National Board of Institutional Care; special youth homes; psychologists; institutionalization; adolescent; Tvångsvård; särskilda ungdomshem; institutionsvård; psykologer; ungdomar;

    Sammanfattning : Psykologer har ett brett uppdrag vid särskilda ungdomshem. Trots det saknas det i nuläget forskning som undersöker särskilda ungdomshem utifrån psykologernas perspektiv. LÄS MER

  5. 10. ”Det är ju de här barnen som behöver mest”- : en kvalitativ intervjustudie om synen på råd, stöd och behandlingsuppdraget för normalbegåvade ungdomar med autismspektrumtillstånd hos socialtjänsten, barn- och ungdomspsykiatrin och Habiliteringen

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Malin Ljungberg; [2020]
    Nyckelord :Autism spectrum disorder; division of responsibility; organization; collaboration; new institutional organization theory; Autismspektrumtillstånd; ansvarsfördelning; organisering; samverkan; nyinstitutionell organisationsteori;

    Sammanfattning : The study aims to describe how practitioners view their assignment regarding guidance, support and treatment for normally gifted adolescents between 13-17 years with autism spectrum disorder and comorbidity. Practitioners' experience in Social service, Child and youth psychiatry and Habilitation, division of responsibility, and the needs of the target group were studied through six semi-structured interviews which were analyzed thematically and based on new institutional theory. LÄS MER