Sökning: "child initiated play"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden child initiated play.

  1. 1. ”Alla får bestämma, inte bara vuxna” : En fenomenografisk studie om förskolebarns inflytande i den barninitierade leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Madeleine Jansson; Emelina Rönström; [2023]
    Nyckelord :Child-initiated play; children s own play; children s perspective; influence; phenomenography; the role of educators; Barninitierad lek; barns egen lek; barns perspektiv; fenomenografi; inflytande; pedagogers roll;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka barnens inflytande i den barninitierade leken utifrån deras perspektiv för att uppmärksamma barnens inflytande i förskolans verksamhet. Frågeställningarna är; Vad uppfattar barn som barninitierad lek i förskolan? och Hur uppfattar barn sitt inflytande över den barninitierade leken? Den barninitierade leken innefattar att barnen fritt får styra sin egen lek utan pedagogers medverkan. LÄS MER

  2. 2. Positionsförändringar i barns fria lek vid ett pedagogiskt deltagande : En kvalitativ observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Ohlson; Adina Pettersson; [2023]
    Nyckelord :children’s positions; educator’s positions; free play; interaction; pedagogical participation; play-responsive learning; preschool; barns positioner; fri lek; förskola; lekresponsiv undervisning; pedagogiskt deltagande; pedagogers positioner; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ge en fördjupad förståelse kring hur pedagogers och barns positioner förändras då pedagoger går in i barninitierad lek. Detta undersöktes med hjälp av de teoretiska begreppen som om, som är, agency, metakommunikation och alteritet. LÄS MER

  3. 3. Domio. Free & challenging play modular play facilities in public spaces

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Qiushi Wang; [2022-05-27]
    Nyckelord :Playground design; Play facility design; Open-ended play; Child Culture Design; Product design;

    Sammanfattning : Risky elements in play are of great importance to healthy child development. They are naturally attractive to children especially at the age when their athletic performance is developing at a rapid pace. LÄS MER

  4. 4. Augmented carousel : an exploration of human powered interaction in outdoor play design

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Zihan Persson; [2021]
    Nyckelord :Interactive play; outdoor play; human power interaction; craft;

    Sammanfattning : Harvesting children’s kinetic energy to power the electronics can bring interactive play to novel places and create unique context for play. This project presents design, crafting and testing of a child-powered interactive carousel designed for everyday outdoor play. LÄS MER

  5. 5. Delaktighet och inflytande : En kvalitativ studie om hur fritidshemspersonal skapar och upprätthåller elevers delaktighet och inflytande i fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Cecilia Lindström; Malin Flakstad; [2020]
    Nyckelord :democratic capabilities; After-School Centers; democratic forums; children s perspective; child perspective; influence; participation; demokratiska förmågor; fritidshem; demokratiska forum; barnperspektiv; barns perspektiv; inflytande; delaktighet;

    Sammanfattning : Based on the After-School Centers governing documents, the activities must stimulate the pupil’s development and learning and offer meaningful leisure time. A prerequisite for the pupils to experience meaningfulness is that they are made involved and have an influence on the design of the activity. LÄS MER