Sökning: "child perspective"
Visar resultat 16 - 20 av 1810 uppsatser innehållade orden child perspective.
16. Att Arbeta Utirån Ett Barnperspektiv : Barnperspektivets Beaktning I Utredning Och Familjebehandling
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : The aim of the study is to explore the consideration of the child’s perspective in investigations and family intervention within the context of two professional roles: social workers and family therapists. Both professions operate with the aim of promoting the best interests of the child after methods such as BBIC. LÄS MER
17. Finns det en förskola för alla? : Förskollärares uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd och inkludering i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskollärares uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd, samt hur de beskriver sitt arbete för att inkludera alla barn i förskolan. Studien har utgått från ett relationellt-, ett kategoriskt och ett dilemmaperspektiv på specialpedagogik. LÄS MER
18. Ansvar på små axlar: Berättelser om att växa upp med en förälder i ett alkoholmissbruk- En narrativ analys av 5 självbiografier
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : This study aimed to deepen and refine the understanding of the responsibility burden that children may need to navigate in a family where a parent is grappling with alcohol abuse. Our research questions included “How is the responsibility that a child may need to assume for a parent with alcohol abuse portrayed in the autobiographies of adult children?” and “How is the responsibility one may need to take for oneself and siblings portrayed in these autobiographies?”. LÄS MER
19. Barnrättsperspektiv inom ekonomiskt bistånd : Barnets rättigheter i en verksamhet med vuxenperspektiv
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Studien handlar om hur tjänstemän inom ekonomiskt bistånd upplever barnrättsperspektivet under utredningsarbetet med barnfamiljer, samt vilket handlingsutrymme de har i deras bedömningar utifrån barnrättsperspektivet. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med tre handläggare och en enhetschef från en större och en mindre kommun. LÄS MER
20. Riskfylld lek ur förskolepedagogers perspektiv
M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Huvudsyftet med denna kvalitativa studie är att bidra med kunskap om förskollärares och barnskötares uppfattningar om riskfylld lek. Med stöd av de frågeställningar som vi har valt att fördjupa oss inom detta ämne har vi studerat hur förskolepedagoger resonerar kring riskfylld lek, hur de beskriver sina undervisningsstrategier med risktagande och vilka faktorer som anses påverka barns möjligheter att utmana sina gränser genom lek. LÄS MER