Sökning: "child-and youth psychiatry"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden child-and youth psychiatry.

  1. 1. Behandlingsarbete med ungdomar på HVB : En kvalitativ studie om personalens uppfattningar om behandlingsarbete med särskild inriktning på relationer och psykisk ohälsa

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Cassandra Hall; Julia Kristofersson; [2024]
    Nyckelord :Residential care homes; residential youth care; institutional care; adolescents; mental health; treatment; collaboration; therapeutic alliance; crime; HVB; institution; ungdom; psykisk ohälsa; behandling; samarbete; samverkan; relation; terapeutisk allians; kriminalitet;

    Sammanfattning : En del av den sociala barnavården i Sverige består av hem för vård eller boende (HVB), som är en typ av institutionsvård utanför det egna hemmet. Aktuell studie syftar till att undersöka hur personal på HVB-hem beskriver institutionens behandlingsmässiga utgångspunkter och hur de uppfattar behandlingsarbetet med ungdomarna. LÄS MER

  2. 2. Unga vuxnas upplevelser av transition från barn- och ungdomspsykiatri till vuxenpsykiatri

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Christian Bernbo; Hanna Johansson; [2024]
    Nyckelord :patient experience; person-centered care; psychiatric care; transition; young adult; patientupplevelse; personcentrerad vård; psykiatrisk vård; transition; unga vuxna;

    Sammanfattning : Bakgrund: Transition kan beskrivas som övergången från en fas, tillstånd eller status i livet till ett annat. Transition mellan barn- och ungdomspsykiatrisk och vuxenpsykiatrisk vård är en viktig hälsofråga, där patienters upplevelser är sparsamt belysta. LÄS MER

  3. 3. Hinder hos högstadieelever i hjälpsökande vid psykisk ohälsa : Skolkuratorers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Sara Jansson; Kristin Rehnström; Olivia Tidström; [2023]
    Nyckelord :Mental illness; school counselor; middle school students; young people s psychosocial identity; scope of action; Psykisk ohälsa; skolkurator; högstadieelever; ungdomars psykosociala identitet; handlingsutrymme;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka skolkuratorers uppfattning om vad som kan hindra högstadieelever från att söka vidare stöd vid psykisk ohälsa. Författarna önskar även ta reda på vilka begränsningar i handlingsutrymmet skolkuratorer ser utifrån yrkesrollen att hjälpa högstadieelever vidare vid psykisk ohälsa. LÄS MER

  4. 4. Skolkuratorers konstgjorda andning, när psykiatrin inte räcker till. En kvalitativ studie om skolkuratorers upplevelser av elever övergång från barn- och ungdomspsykiatrin till vuxenpsykiatrin.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Mimmi Jönsson; Jasminé Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Skolkurator; övergång; psykiatrin; arbetssituation; jurisdiktion; professionell osäkerhet. School counsellor; transition; psychiatry; work situation; jurisdiction; professional uncertainty; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to ascertain how school counselors experience the transition from child and youth psychiatry to adult psychiatry that their students go through when they turn 18 years old. The study also aimed to discover the meaning behind the transition in relation to the school counselors’ work situation. LÄS MER

  5. 5. Problematisk samverkan kring skolfrånvaro : En diskursteoretisk fokusgruppsstudie

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Mia Fredrika Wolinder Nycander; [2023]
    Nyckelord :collaboration; problematic school absence; discourse; focus groups; comprehensive school; social services; child- and youth psychiatry.; samverkan; problematisk skolfrånvaro; diskurs; fokusgrupper; grundskola; socialtjänst; barn-och ungdomspsykiatri.;

    Sammanfattning : Den här studien ämnar undersöka hur samverkan som medel framstår i arbetet med problematisk skolfrånvaro ur ett professionsperspektiv, men även hur yrkeskategorierna identifierar sig själva och andra i uppdraget att samverka. Underlättar, engagerar och ökar effektiviteten med samverkan såsom Skolverket (2009) påstår eller upplevs direktivet som ett hinder? För att nå en djupare förståelse av fenomenet samverkan har kvalitativa fokusgrupper genomförts med socialtjänstens socionomer, skolkuratorer, specialpedagoger och lärare. LÄS MER