Sökning: "child-parent interaction"
Hittade 3 uppsatser innehållade orden child-parent interaction.
1. Att förstå föräldraengagemang i förskolan : En narrativ studie
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : The Swedish preschool curriculum and policies place a heavy emphasis on establishing and maintaining long-lasting relationships between the preschool and the home. This engagement between home and preschool is considered central for child well-being and healthy development of the child. LÄS MER
2. Swedish toddlers’ use of turn-final gaze in dyadic child-parent interaction
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistikSammanfattning : Turn-final gaze at the interlocutor has been suggested to fill different functions in conversation: being monitoring, regulatory or response-seeking. 16 Swedish toddlers use of turn-final gaze in dyadic interaction with their parents was investigated at the ages 1;0, 1;6, 2;0, 2;6 and 3;0. LÄS MER
3. Specialpedagogiska metoder som främjar utvecklingen hos barn med autism samt hur dessa påverkar barn och föräldra-/vårdarrelation-en litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : Autism är ett livslångt handikapp som ställer stora krav på familj, skola, sjukvård samt övriga personer som på olika sätt kommer i kontakt med dessa barn. Pedagoger och vårdare behöver medvetandegöras om sina föreställningar eftersom dessa styr bemötandet. LÄS MER