Sökning: "childhood environment"
Visar resultat 1 - 5 av 197 uppsatser innehållade orden childhood environment.
1. Röster från barndomen om upplevdasexuella övergrepp : - En studie baserad på vuxna kvinnorssjälvbiografiska berättelser
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate adult women's experiences of sexual abuse by a close adult relative in their childhood. We have chosen to study two autobiographies written by women who themselves grew up in an environment where they were subjected to sexual abuse. LÄS MER
2. ”Man kan springa och gömma sig men ett alkisbarns barndom hinner alltid ikapp” En kvalitativ litteraturstudie kring barns upplevelse och konsekvenser av en uppväxt med en alkoholiserad mamma
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : The primary aim of this study has been to deepen the understanding of the experiences associated with growing up under the influence of an alcoholic mother, the consequences it can have on individuals as grownups, and identify potential factors that can affect the process of moving on in life. The study's empirical material consists of five biographies written by individuals who have experienced growing up with an alcoholic mother. LÄS MER
3. "Vi kan inte packa in allt i bubbelplast" : En studie om förskollärares syn på riskfylld lek i förskolans utomhusmiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : From previous experiences, different perceptions of risky play have been noticed. This study therefore aims to shed light on the early childhood education center (ECEC) teachers’ approach to and perceptions of risky play in ECEC outdoor environment. LÄS MER
4. Förskolans naturliga resurser i lek, bortglömda eller hyllade? : Ett utforskande av förskollärares syn på naturmaterial
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Denna studie syftar till att väcka kunskap om naturmaterial till barnens utomhuslek. Studien vill även lyfta fram betydelsen av olika faktorer som påverkar barnens lek, där förskollärare, utomhusmiljön och barns egna kunskaper är av betydelse för leken med naturmaterial. LÄS MER
5. Hur tillgängliga är våra förskolor? : En kartläggning av förskolors tillgänglighet för barn med fysiska funktionsnedsättningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån lagar, föreskrifter och konventioner avseende barns rättigheter och arbetsmiljö granska hur rektorer redogör för tillgängligheten i förskolors inomhusmiljö för barn med fysiska funktionsnedsättningar. Genom en digital enkät har förskolerektorer redogjort för hur deras förskola är utformad med fokus den fysiska inomhusmiljön. LÄS MER