Sökning: "children’s environment"

Visar resultat 1 - 5 av 413 uppsatser innehållade orden children’s environment.

  1. 1. Anestesisjuksköterskans upplevelse av barn och anestesi i MR

    Magister-uppsats,

    Författare :Daniel Mc Bride; Nils Wallin; [2019-06-20]
    Nyckelord :MR; barn; anestesisjuksköterska; patientsäkerhet; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Background: MRI is a well-developed diagnostic method that requires the patient to be able to lie still for a long time. Anesthesia is sometimes used to facilitate children's experience of MRI since children often find it difficult to lie still. LÄS MER

  2. 2. Vad är undervisning i förskolan? : En kvalitativ studie av hur begreppet undervisning tolkas och används i förskolans praktik

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen; Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emelie Hargeström; Lina Gabriella Chamoun; [2019]
    Nyckelord :Teaching; Learning; Care; Development; Preschool; Preschool teachers; Undervisning; lärande; omsorg; utveckling; förskola; förskollärarna;

    Sammanfattning : The term teaching became a part of the Swedish curriculum in 2018. The term was supposed to contribute a new understanding for teaching in preschools. The curriculum says that teaching should cover both care, development and learning and that these should become a whole. LÄS MER

  3. 3. Bokstart och yrkesidentitet : En intervjustudie om barnbibliotekariers nya arbetsmetoder

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Camilla Tillberg Aasa; [2019]
    Nyckelord :Bokstart; barnbibliotekarie; barnbiblioteket; yrkesidentitet; hembesök; samverkan; litteracitet; språkutveckling;

    Sammanfattning : With a special focus on the early intervention project Bookstart, this bachelor’s thesis poses questions about the professional identity of children's librarians, and whether it changes when the work field is moved from the public sphere if libraries to the domestic sphere of people’s homes. From a socio-cultural perspective, it is also investigated how collaboration with external partners has worked, and how this may have influenced librians within the Bookstart project and their professional identity. LÄS MER

  4. 4. De yngsta barnens naturvetenskapliga utforskande i förskolans utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande; Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Emma Johansson; Clara Nitsche; [2019]
    Nyckelord :Natural science; outdoor environment; preschool teachers; the youngest children.; De yngsta barnen; förskollärare; naturvetenskap; utemiljö.;

    Sammanfattning : Detta är en fallstudie som ämnar undersöka hur förskolans yngsta barn utforskar naturvetenskap i utemiljön samt hur förskollärare interagerar med dem i deras utforskande. Den tidigare forskning som är relevant för studien presenteras sedan beskrivs utvecklingspedagogiken vilken är studiens teoretiska utgångspunkt. LÄS MER

  5. 5. Är miljön av betydelse? Kan den verkligen stimulera barn till att språka? : -En undersökning om hur förskolans atmosfär och fysiska miljö används i förskolan för att stimulera barns verbala språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karin Olsson; Jenny Stävegård; [2019]
    Nyckelord :Verbal språkutveckling; förskolans atmosfär; fysisk miljö; förskollärare; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att synliggöra förskollärares tankar och arbete gällande förskolans atmosfär och fysiska miljö, i förhållande till barns verbala språkutveckling. En flermetodsforskning med enkätstudier som hade kvalitativ inriktning ledde oss till resultatet att båda faktorerna tas i beaktande av förskollärare. LÄS MER