Sökning: "children’s songs"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden children’s songs.

  1. 1. Neutrala maskuliniteter och feminina volangparaplyer : en genusanalys av barnmusik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Jonna Hellström; Emelie Niemi; [2023]
    Nyckelord :Children s music; preschool; gender; illustrations; lyrics; Barnmusik; förskola; genus; illustrationer; sångtexter;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyze Swedish songs for children and their respective illustrations in songbooks and digital material from a gender perspective. The analyzed songs were the ten most frequently answered songs from a survey sent out to people working with early childhood education. LÄS MER

  2. 2. Litteracitet i förskolan : En studie om pedagogers uppfattningar och praktiker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Shiva Goudarzi; [2022]
    Nyckelord :Preschool; emergent literacy; four resources model; literacy prac-tices and literacy events; Förskola; emergent litteracitet; repertoarmodellen; litteracitetshändelser och litteracitetspraktiker;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate preschool staff’s perceptions of early literacy in preschool and their practical work to promote children's literacy development. The theoretical framework for this study is the socio-cultural perspective and the four resources model of literacy. LÄS MER

  3. 3. Levande musik, efterklang eller eko? : Om äldre barnvisor med utgångspunkt i Alice Tegnérs viskompositioner

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för musikvetenskap

    Författare :Ulla Beckman Sundh; [2022]
    Nyckelord :musik; barnvisor; Alice Tegnér; musik i skolan;

    Sammanfattning : This essay focuses on the survival of older children’s songs, the songs that were composed by the end of the 19th century and still sung today. The purpose has been to explore what circumstances and factors may contribute to the survival and good health of these old songs, and what makes them still well-known today. LÄS MER

  4. 4. Dialogisk högläsning i praktiken : En studie om hur bibliotekarier talar med barn medan de läser högt för dem under sagostunder på folkbibliotek

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Linnea Westling; [2022]
    Nyckelord :public library; dialogic reading; storytimes; reading promotion; children; reading comprehension; folkbibliotek; dialogisk högläsning; sagostunder; läsfrämjande; barn; läsförståelse;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur bibliotekarier talar med yngre barn under sagostunder på folkbibliotek idag, vilket är viktigt att undersöka eftersom föräldrar inte läser högt för sina barn lika ofta som de brukade, något som gör dialogisk högläsning på folkbibliotek viktigare än någonsin. Forskning visar att dialog under högläsning är mer främjande när det kommer till barns läsförståelse. LÄS MER

  5. 5. Förskolebarns möjligheter att utveckla sina språk : Några förskolepedagogers syn på arbetet med flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Elise Torp Sandberg; [2021]
    Nyckelord :Language development; native language; preschool children; Swedish preschool; Förskolebarn; modersmål; språkutveckling; svensk förskola.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain knowledge about how employees in Swedish preschools work to ensure that children with native languages other thanSwedish are given the opportunity to develop in both the Swedish language and in their native language. The study also looked at the opportunities andchallenges educators saw in this work. LÄS MER