Sökning: "children and adolescents"

Visar resultat 1 - 5 av 578 uppsatser innehållade orden children and adolescents.

  1. 1. Parental Perceptions, Experiences, and Expectations on the Teaching of Sexuality Education in and Out of Gambian Schools

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Fatou Kah; [2021-08-16]
    Nyckelord :sexuality; parent-child communication; perceptions; norms; culture; religion;

    Sammanfattning : Aim: This study seeks to contribute to the literature inadequacy in the field of sexuality education in the Gambia by highlighting the controversies surrounding sexuality education for young people by exploring the perceptions, experiences, and expectations of parents on the teaching of sexuality education in and out of Gambian schools.Theory: The theoretical framework that guided the methodology and data analysis of the study was the post-modern feminist theory which utilizes the constructivist perspective and the psychoanalytic approaches to sexuality by also making use of the Freudian frameworks. LÄS MER

  2. 2. AKK till barn och unga med flerfunktionsnedsättning - en enkätstudie om svenska logopeders AKK-implementering inom barn- och ungdomshabiliteringen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Emma Westher; Verme Josefin; [2021-08-05]
    Nyckelord :AKK; Flerfunktionsnedsättning; Logoped; Klinisk erfarenhet; Barn- och ungdomshabiliteringen; AAC; Profound Intellectual and Multiple Disabilities; Speechlanguage pathologist; Clinical experience; Child and youth habilitation;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine Swedish SLPs implementation of AAC to children and adolescents with Profound Intellectual and Multiple Disabilities (PIMD). Survey responses werecollected and analysed from 81 respondents in 8 regions. LÄS MER

  3. 3. Implementering av AKK för barn och ungdomar som har flerfunktionsnedsättning - en studie av habiliteringslogopeders erfarenhet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Cecilia Lybing; Louise Törngren; [2021-02-12]
    Nyckelord :flerfunktionsnedsättning; alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; logoped; barn- och ungdomshabilitering; tematisk analys; profound intellectual and multiple disabilities; augmentative alternative communication AAC ; speech and language pathologist SLP ; child and youth habilitation; thematic analysis;

    Sammanfattning : This study aimed to investigate speech and language pathologist’s (SLPs) experiences when implementing augmentative and alternative communication (AAC) with children and adolescents with profound intellectual and multiple disabilities. Five SLPs participated in individual, semi-structured interviews. LÄS MER

  4. 4. Covid-19 pandemins påverkan på barn och ungdomars psykiska hälsa : identifiering av riskfaktorer – en litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper; Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Emina Jakupovic; Sanna Hansen; [2021]
    Nyckelord :Mental illness; children; adolescent; risk factors; covid-19; pandemic; Psykisk ohälsa; barn; ungdomar; riskfaktorer; covid-19; pandemi;

    Sammanfattning : Introduktion: Psykisk ohälsa hos barn och ungdomar fortsätter att öka och har blivit ett stort samhällsproblem och den höga sjukdomsbördan medför att psykisk ohälsa räknas som en folksjukdom. Covid-19 pandemin har medfört en försämring av den psykiska hälsan till följd av förändrade levnadsvanor på grund av restriktionerna för att minska smittspridningen och konsekvenserna kan påverka individer i flera år framåt. LÄS MER

  5. 5. Skolgårdsgestaltningen påverkar användningen : gröna kvaliteter stärker ungdomars rätt till lek och vila

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Rut Lindeberg; [2021]
    Nyckelord :landskapsarkitektur; ungdomar; skolgårdsgestaltning; barnkonventionen; gröna kvaliteter;

    Sammanfattning : Kring ungdomars skolgårdar finns en osäkerhet, målgruppen räknas som barn samtidigt som de närmar sig vuxen ålder. FNs Barnkonvention blev 2020 svensk lag vilket ger ungdomar rätt till lek och vila, under pauser från skolarbetet. Skollagen ger dock inget uttalat stöd för en skolgård utan fokuserar på målstyrda kunskapskrav. LÄS MER