Sökning: "children and hearing impairment"
Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden children and hearing impairment.
1. Hur tillgängliga är våra förskolor? : En kartläggning av förskolors tillgänglighet för barn med fysiska funktionsnedsättningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån lagar, föreskrifter och konventioner avseende barns rättigheter och arbetsmiljö granska hur rektorer redogör för tillgängligheten i förskolors inomhusmiljö för barn med fysiska funktionsnedsättningar. Genom en digital enkät har förskolerektorer redogjort för hur deras förskola är utformad med fokus den fysiska inomhusmiljön. LÄS MER
2. Förbättrad design av en tittlåda för att skatta hörsel hos yngre barn
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Biomedicinsk teknikSammanfattning : In order for the central auditory organs and auditory cortex to develop correctly, auditory stimulation is required from an early age. Due to this, it is vital to identify children with a hearing impairment as quickly as possible. LÄS MER
3. ”We, as parents, need to be acknowledged in the process”. Parents’ perceptions of the process of diagnosis and habilitation of their child with congenital hearing impairment: an interview study
Master-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Objective: 1-2 ‰ of newborns in Sweden are identified with a permanent, habilitation- required hearing impairment at neonatal hearing screening. Traditionally, focus is on the child when diagnosed; the parents’ needs and concerns are not always recognised. LÄS MER
4. The Relationship Between Inclusive Education and Children with Hearing impairment and Academic Acheivement. : A systematic Review.
Magister-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : .... LÄS MER
5. "Skolor får inte betyg för hur väl de löst skolgången för en elev med hörselnedsättning, men eleven får det…” : En kvalitativ intervjustudie med undervisande lärare på högstadiet och i gymnasiet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Antalet elever med hörselnedsättning som placeras i hörande skolor istället för i hörselklass eller specialskola ökar. Skillnaderna mellan skolformerna är att specialskolan och hörselklasserna erbjuder anpassade lärmiljöer och skolpersonal med särskild kompetens i frågor som rör hörselnedsättning och dess konsekvenser för individen. LÄS MER