Sökning: "children from first to second grade"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden children from first to second grade.

  1. 1. Hur påverkas elevers förståelse för multiplikation av areamodeller som representation? En designstudie i en grekisk grundskola med elever i Åk 2, där undervisningsprocessen fokuserar multiplikativt tänkande samt kommutativa lagen för multiplikation

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Antelina Sema; [2024-03-04]
    Nyckelord :Multiplikativt tänkande; Areamodell för multiplikation; Kommutativa lagen; Proportionalitet;

    Sammanfattning : This design study explores the use of the area model as a representation of multiplication, providing opportunities for second school grade pupils to develop an understanding of multiplication and build multiplicative thinking. Furthermore, the study aims to give pupils the opportunity to discover the commutative law of multiplication with the help of the area model. LÄS MER

  2. 2. Finns det samband mellan fonologisk medvetenhet och expressivt ordförråd hos barn i årskurs två? : Finns det skillnader i pojkar och flickors fonologiska medvetenhet och expressiva ordförråd?

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Astrid Arkestad; [2024]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; expressivt ordförråd; IDS-2; Nomine; könsskillnader;

    Sammanfattning : Fonologisk medvetenhet och det expressiva ordförrådet är viktiga delar av barns språkutveckling. Studier har tidigare undersökt sambanden mellan fonologisk medvetenhet och expressivt ordförråd men det har varit svårt att fastställa hur sambandet ser ut. LÄS MER

  3. 3. Detaljanalys av CELF-4 Repetition av meningar hos barn med svenska som första och andraspråk

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Henriikka Carolina Harinen; Mette Werner; [2023]
    Nyckelord :meningsrepetition; flerspråkighet; socioekonomisk status; vårdnadshavares utbildningsnivå; morfosyntaktisk förmåga; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie syftar till att analysera vilka typer av språkliga förändringar som barn med svenska som förstaspråk och barn med svenska som andraspråk gör på CELF-4 Repetition av meningar (RM). Utöver detta syftar studien till att undersöka om vårdnadshavarnas utbildningsnivå har en påverkan på barnens prestation. LÄS MER

  4. 4. The relationships between motivation, body image, and the first grade in physical education

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Johanna Larsson; Agnes Gustafsson; [2022-06-16]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract. School physical education plays a vital role in inspiring and supporting children to create lifelong habits of physical activity. LÄS MER

  5. 5. Narrativ förmåga i återberättande hos elever med svag textförståelse i åk 2

    Master-uppsats, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Maja Andersson Kronlid; Hanna Björklund; [2017]
    Nyckelord :narrative; retelling; assessment; poor text comprehension; second grade; SALT; narrativ; återberättande; bedömning; svag textförståelse; årskurs 2; SALT;

    Sammanfattning : Bakgrund. Stor del av barns spontana kommunikation sker i form av berättande och genom att undersöka mikro- och makrostrukturer i återberättande kan olika aspekter av den språkliga förmågan kartläggas. LÄS MER