Sökning: "children in difficulties"
Visar resultat 1 - 5 av 1136 uppsatser innehållade orden children in difficulties.
1. Fysisk aktivitet och sömn : Effekten av fysisk aktivitet på sömnsvårigheter hos barn och ungdomar med AST/ADHD - En systematisk litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Fysioterapi och beteendemedicinSammanfattning : Bakgrund: Sömnsvårigheter är vanliga hos barn och ungdomar med AST (autismspektrumtillstånd) och ADHD (attention deficit hyperactivity disorder). Fysisk aktivitet kan vara en intervention som förbättrar sömnen hos denna population. LÄS MER
2. Förskollärares uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd : En kvalitativ studie om svårigheter, möjligheter och villkor
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Alla barn har rätt till en likvärdig förskola, ibland föreligger dock särskilda behov vilket kan kräva särskilt stöd. Tidigare forskning visar att barn i behov av särskilt stöd är ett begrepp som är mångfacetterat vilket gör att även stödet blir svårt att definiera. LÄS MER
3. ATT MÖTA BARN PREHOSPITALT : Ambulanspersonalens erfarenheter av barnmisshandel i hemmet– En litteraturstudie
Magister-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Syfte: var att belysa ambulanspersonalens erfarenheter av att hantera situationer där de misstänker att barn har blivit utsatta för misshandel i hemmet. Metod: integrativ litteraturstudie. Resultat: Resultatet visar tre teman; identifiera barnmisshandel, förutsättningar hos ambulanspersonal samt oro och rädsla. LÄS MER
4. "Not your darlings – but their mother's!" : Interpretative Difficulties with "Love" in Euripides' Medea
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorikSammanfattning : The aim of this Master’s thesis is to achieve philosophical clarity on an interpretative problem I have been struggle with in Euripides’ Medea: That Medea murders her own children, while claimingto love them. Situated within the philosophical and literary tradition of ordinary language philosophy and ordinary language criticism, the thesis draws on ideas, theoretical discussions, and concepts from Ludwig Wittgenstein, Toril Moi, Stanley Cavell, Cora Diamond, and Niklas Forsberg – but also Søren Kierkegaard. LÄS MER
5. Läs- och skrivsvårigheter/dyslexi inte en självklarhet för lärare i grunskolan : Lärares erfarenheter av att möta elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi i grunskolans tidigare åldrar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : All children have the right to an equitable education based on their different prerequisites.Schools should give all pupils the opportunity for a well-functioning education. Pupils whohave any form of reading and writing difficulties have the right to adaptation based on theirindividual needs and prerequisites. LÄS MER