Sökning: "children s early reading development"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden children s early reading development.

  1. 1. Högläsningen för yngre barn : En studie av ett samarbetsprojekt för barn i åldern 1–3 år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Stefanie Dawson; [2024]
    Nyckelord :language development; reading aloud; dialogical reading; pre-school; young children; språkutveckling; högläsning; dialogisk högläsning; förskola; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa högläsningens förekomst hemma hos förskolebarn i åldern 1–3 år, varav deras förskola är en del i ett bokprojekt. Bokprojektet är en satsning från Region Värmland, där bibliotek, Barnavårdscentralen och förskolor samverkar för att öka högläsningen i de yngre barnens hem. LÄS MER

  2. 2. "Larvar har ju inga kläder på riktigt" : Antropomorfism för lärande av biologi i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Maria Jansson; Emma Westman; [2023]
    Nyckelord :Anthropomorphism; bilogy; early childhood education; teaching; anthropomorphic childrens literature; Antropomorfism; biologi; förskola; undervisning; antropomorfisk barnlitteratur;

    Sammanfattning : Abstract The pupose of the study was to increase knowledge about how anthropomorphism can support preschool children´s learning about the developmentstages of the butterfly in a teaching situation with anthropomorphic children´s literature, investigative booktalk and concrete material. To answer the purpose, questions were needed that povided answers to what kind of learning that occurred in relation to the prior knowledge and how the children´s learning was characterized in their retelling. LÄS MER

  3. 3. Litteracitet i förskolan : En studie om pedagogers uppfattningar och praktiker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Shiva Goudarzi; [2022]
    Nyckelord :Preschool; emergent literacy; four resources model; literacy prac-tices and literacy events; Förskola; emergent litteracitet; repertoarmodellen; litteracitetshändelser och litteracitetspraktiker;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate preschool staff’s perceptions of early literacy in preschool and their practical work to promote children's literacy development. The theoretical framework for this study is the socio-cultural perspective and the four resources model of literacy. LÄS MER

  4. 4. Why work with children’s literature in an ESL-classroom?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lucas Brandt; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractThe purpose of this paper is to find out why children’s literature could be used in an ESLclassroom. We know that children’s literature should be included in an ESL-classroom,according to the national curriculum for English in Sweden, but experience tells me thatactual usage of children’s literature in the teaching of the English language for students inthe early school years is limited. LÄS MER

  5. 5. Hur främjar förskollärare barns läs- och skrivkunskaper? : En kvantitativ undersökning om förskollärares metoder och arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Rebecca Johnson Ogenvall; [2021]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; förskola; litteracitet; scaffolding; skriftspråksutveckling;

    Sammanfattning :   Based on previous research my purpose with this study was to make visible how preschool teachers work to promote children´s early reading and writing skills. To highlight how they work and what methods they use, and how they support the children in their literacy development. LÄS MER