Sökning: "children s geographies"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden children s geographies.

  1. 1. Vad barnasinnet tycker; inte de med barnasinnet “i behåll” Hur barnets perspektiv tas hänsyn till i svensk planering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi

    Författare :Vendela Bendel van Den Brink; [2023]
    Nyckelord :Children’s inclusion in planning; communicative planning; Children’s geographies; Hart’s Participation Ladder; Social Sciences;

    Sammanfattning : After many years since the ratification of the Convention of the Right of the Child, it was eventually incorporated into Swedish law in 2020. One of the fundamental articles of the convention is children’s right to participate in matters concerning them. LÄS MER

  2. 2. Understanding the Emotional Geographies of Migrant Women in Copenhagen using Photo Elicitation

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Yasmin Reuben Adler Thomsen; [2021]
    Nyckelord :migrant women; everyday practices; Copenhagen; intersectionality; photo elicitation; feminist and emotional geography;

    Sammanfattning : With a tense political landscape with stigmatizing discourse about migrants and so-called migrant ghettos, alongside continuous indications of gender imbalances in public spaces in Copenhagen, a focus on migrant women was chosen. The thesis takes its outset in a photo project conducted in Kringlebakken, an integration house in Copenhagen. LÄS MER

  3. 3. Resurs för orientering : Interaktivt satellitfoto i barns samtal om plats

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Örjan Ahnoff; [2016]
    Nyckelord :geography; place; children; method; didactics; design; geografi; plats; barn; metod; didaktik; design;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om en aktivitet som låter barn relatera till plats genom samtal med en vuxen, med stöd av interaktivt satellitfoto på en datorplatta. Samtalsaktiviteten, som kan ses som en forskningsmetod eller en pedagogisk aktivitet, undersöks genom två frågeställningar: Vilka slags erfarenheter av och relationer till platser blir möjliga att kommunicera i aktiviteten? Hur formas i aktiviteten förutsättningar för denna kommunikation? Undersökningen relaterar till tidigare forskning om aktiviteter som promenad, fotografi och teckning. LÄS MER