Sökning: "children s perceptions of science"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden children s perceptions of science.

  1. 1. Hälso- och sjukvårdspersonalens skyldigheter: Särskilt om skyldigheter gentemot foster/barn som vid sen abort visar livsduglighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Rebecka Månsson; [2023]
    Nyckelord :Folkrätt; Offentlig rätt; Medicinsk rätt; Sen abort; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har det uppkommit ett fåtal fall där foster/barn uppvisar livstecken eller livsduglighet vid sen abort. Det har medfört en diskussion, såväl etisk som rättslig, avseende hälso- och sjukvårdspersonalens agerande i den uppstådda situationen. LÄS MER

  2. 2. Förskollärarens uppfattningar om kemi i utemiljön : En fenomenografisk intervjustudie.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet; Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Kristine Jakobsen; Karolina Andersson; [2023]
    Nyckelord :Preschool; chemistry; Phenomenography; Förskola; Kemi; Fenomenografi;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of this study is to contribute more knowledge about preschool teacher's perceptions of the outdoor environments as an arena for children’s science learning with focus on chemistry. In the study pre-school teachers' perceptions are central to the work. A qualitative method with semi-structured interviews were applied. LÄS MER

  3. 3. Movie-ing Forward: Climate Change Narratives and Imaginaries in Children’s Animated Films

    Master-uppsats, Lunds universitet/LUCSUS

    Författare :Jennifer Tenorio De Figueiredo Gabell; [2023]
    Nyckelord :Sustainability Science; Climate Change; Climate Imaginaries; Pop-Culture Children s Films; Social Sciences;

    Sammanfattning : Children primarily learn about climate change (CC) through media, including children’s films. Films can influence emotions, shaping perceptions and actions regarding CC. However, research focusing on media narratives consumed by children is lacking, leaving a significant knowledge gap. LÄS MER

  4. 4. Litteratur som undervisningsverktyg i förskolan : Undervisning av naturvetenskap med Lilla Bokbryggan som utgångspunkt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Fannie Andersson; Ida Ekstrand; [2023]
    Nyckelord :children´s literature; Lilla Bokbryggan; preschool; science; teaching; barnlitteratur; förskola; Lilla Bokbryggan; naturvetenskap; undervisning;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare använder sig av barnlitteratur i undervisningen av naturvetenskapliga ämnen. Vi har i denna studie sett närmare på hur förskollärare undervisar om naturvetenskap med projektet Lilla Bokbryggan som utgångspunkt. LÄS MER

  5. 5. Barns uppfattningar om näringsämnen i livsmedel : En kvalitativ intervjustudie om hur barn i åldern 4-6år uppfattar livsmedels sammansättning och dess roll i människokroppen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Ebigail Björkman; [2021]
    Nyckelord :children’s perceptions; food; natural science; nutrients; preschool; barns uppfattningar; förskola; livsmedel; naturvetenskap; näringsämnen;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på vilka uppfattningar barn i åldern 4–6 har om olika näringsämnen i livsmedel. Dessutom att undersöka vilka ord de använder sig av när de beskriver detta samt vilka kopplingar de gör mellan olika livsmedels innehåll och roll i kroppen. LÄS MER