Sökning: "children s perspectives"
Visar resultat 21 - 25 av 521 uppsatser innehållade orden children s perspectives.
21. Talangidentifiering – Frånförsta kontakt till signeratkontrakt. : En intervjustudie angåendefotbollstränares och ledares syn påtalangidentifiering inomStockholmsdistrikt.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Talent identification and selection, a constant ongoing process in sports worldwide. It’s one of the keyfactors to how children become professional athletes but can also be a factor to why children quit sports.The purpose of this study was to provide knowledge about what is required for talent identification andselection in youth football. LÄS MER
22. Valet av böcker i förskolan : En intervjustudie om hur förskollärare väljer ut böcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Studienssyfte är att få en inblick i valet av böcker i förskoleverksamheten och de dilemman som finns gällande val av böcker med hjhjälp av semistrukturerade intervjuer. Genom att undersöka hur förskollärare resonerar kring valet av böcker fåår vi en överblick kring deras tankar om momentet. LÄS MER
23. Förskolans lärmiljö inomhus utifrån genusperspektiv : En kvalitativ studie med utgångspunkt i genussystemteorin
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this qualitative study was to contribute with increased knowledge about preschool teachers' use of gender perspectives in the work with the indoor learning environment. The research questions in the study concern to what extent and in what ways the preschool teachers describe that they use a gender perspective in the work with the preschool learning environment indoors, and what can be made visible in the preschool teachers' descriptions with the help of Hirdman's (1988, 2003) gender system theory. LÄS MER
24. Konsten att bedöma barn i förskolan : En vetenskaplig essä om hur förskollärares praktiska kunskap påverkar bedömningen (omdömningen) av barn i förskolan
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : Denna vetenskapliga essä undersöker hur bedömning av barn i förskolan påverkar barnens lärande och utveckling. Essän tar avstamp från fyra fall då barn bedöms i förskolan. I gestaltningarna framkommer tvivel huruvida bedömning av barn är något som ingår i förskolläraruppdraget. LÄS MER
25. Den psykosociala arbetshälsan hos vuxna personer som växt uppmed en förälder drabbad av psykisk ohälsa
Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologiSammanfattning : The present study aims to contribute to knowledge about the psychosocial health inworking life after growing up with a parent with a mental illness. The study also wants toinvestigate what impact from society is needed in order to support a positive developmentfor this group of children. LÄS MER