Sökning: "childrens cognitive learning"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden childrens cognitive learning.

  1. 1. Educational Psychosocial Interventions Supporting Childrens’ Trauma Recovery and Academic Achievement : A Comparative Study of NRC’s Better Learning Programme in Gaza and IRC’s Tutoring in a Healing Classroom Program in Lebanon

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Silje Hansen Overvåg; [2023]
    Nyckelord :Psychosocial Support PSS ; Education in Emergencies EiE ; Social and Emotional Learning SEL ; Children Affected by Armed Conflict; Trauma Recovery; Education; Academic Underachievement; Humanitarian Interventions;

    Sammanfattning : The number of children living in a conflict zone in 2021 reached a staggering 449 million, which represents more than one out of every six children (Save the Children, 2022). When children are exposed to armed conflict the experiences can impair cognitive and social and emotional function. LÄS MER

  2. 2. Brädspelets Roll På Fritidshemmet : En kvalitativ studie om barns perception av brädspel i en fritidsmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Caspar Roos; Måns Myrgren; [2022]
    Nyckelord :board game; content analysis; elementary school; emotional learning; game; leisure time centre; middle school; social learning; sociocultural perspective; student attitude;

    Sammanfattning : This study's aim is to shine a light on students' attitudes on board games in the leisure time centre. Do students in middle school know the social benefits of board games, and what resources do they need to experience board games? The study looks into students' attitude on the importance of an engaged teacher in leisure time centres and also an engaged adult person in other similar environments. LÄS MER

  3. 3. "Vi säger inte det här till mina fröknar" : Tematisk analys av en Green Screen aktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Emelie Bylander; Hannah Nicklasson; [2022]
    Nyckelord :Critical thinking; Digital Technologies; Green Screen; Play; Pre-School; Digital teknik; Förskola; Green Screen; Kritiskt förhållningssätt; Lek;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om barn förmåga i olika åldrar att använda Green Screen. Studien undersöker barns förmåga till kritiskt förhållningssätt under en aktivitet där det digitala lärverktyget Green Screen används. LÄS MER

  4. 4. Existentiella Möten : Att bemöta barns existentiella frågor och upplevelser på förskolan

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Annika Kollberg; [2019]
    Nyckelord :lifequestions; childrens existential questions; responding; fronesis; praxis; scientific discourse; religion; signature spirituality; livsfrågor; barns existentiella frågor; bemötande; fronesis; praxis; naturvetenskaplig diskurs; religion; möten; signature spirituality;

    Sammanfattning : Denna essä utgår ifrån fyra gestaltningar av mitt eget dilemma i relation till bemötande av barns existentiella frågor på förskolan. Detta följs upp med fältstudie på en förskola som undersöker andra pedagogers bemötande. Gestaltningarna och fältstudien ställs mot existensfilosofiska teorier och svensk och engelsk forskning. LÄS MER

  5. 5. Förskolans fysiska miljö och barns kamratrelationer : En enkätstudie om förskolepersonals tankar kring hur och varför den fysiska miljön påverkar barns kamratrelationer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Valenzuela Kielo; [2019]
    Nyckelord :Affordances; didactics; environment; interaction; learning; peer relationships; physical environment; play; preschool; social environment; Affordances; didaktik; erbjudande; fysisk miljö; förskola; kamratrelationer; lek; lärande; miljö; samspel; social miljö;

    Sammanfattning : En stor del av lärandet i förskolans utbildning baseras på samspel, mellan vuxna och barn och barnen emellan. Samspelen barnen emellan är av stor vikt för skapandet av kamratrelationer, vilket anses vara en av grunderna för såväl social som kognitiv utveckling. LÄS MER