Sökning: "choir reading"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden choir reading.

  1. 1. "Musiken ligger i dvala" : En fenomenografisk studie av elevers uppfattningar av fenomenet notläsning i musikklass med körprofil i svensk grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tobias Bennsten; [2024]
    Nyckelord :Reading music; music school; choir singing; choir profile; phenomenography; ear training; inner hearing; Notläsning; musikklass; körsång; körprofil; fenomenografi; gehör; inre hörande;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att bidra med mer kunskap om hur grundskoleelever i musikklass med körprofil i Sverige uppfattar fenomenet notläsning. I bakgrundskapitlet presenteras en kort historik över notskriftens historia, en redogörelse för musikklassen som fenomen samt definitioner av termer som används i detta arbete. LÄS MER

  2. 2. Instudering av avancerad repertoar i en kör med varierad notkunskap

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/ Högskolan för scen och musik

    Författare :Annika Lagerquist; [2018-07-30]
    Nyckelord :Kördirigering; Instudering; Blandad kör; Avancerad repertoar;

    Sammanfattning : Detta arbete är en inventering av olika instuderingsmetoder och instuderingsnycklar för att hitta den arbetsgång som passar ens kör allra bäst från presentationen av stycket till framförandet. Författaren undersöker hur instuderingsarbetet blir inspirerande och intressant och hur når kören sitt gemensamma mål på bästa sätt... LÄS MER

  3. 3. Notläsning med handen? - relativ solmisation som pedagogiskt verktyg i barnkören

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Julia Iderberg; [2017]
    Nyckelord :tonplats; handtecken; tonala mönster; barnkör; notläsning; relativ solmisation; music education; educational science; hand signs. scale degree; tonal patter; children’s choir; relative solmization; sight reading; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka hur relativ solmisation kan användas i arbetet med att lära barn och unga att sjunga och läsa noter. I datainsamlingen har fyra metoder använts; fallstudie, observation, kvalitativ intervju och stimulated recall. LÄS MER

  4. 4. Från skepsis till succé En diskussion kring processer i körinstudering

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/ Högskolan för scen och musik

    Författare :Sofia Lindberg; [2016-10-06]
    Nyckelord :Kör; körledare; inlärning; Choir; choir leader; learning;

    Sammanfattning : I want to examine how choir singers describe the experience of the process of the rehearsal of a choir work which has been chosen to be a challenge vocally as well as musically. The questions I want to work with are: What happens in an emotional level with the choir singer during the work? What happens in the choir in a social level? How important is the choir leader as an inspirer? How can you change a choir singer’s negativism regarding to a difficult piece of music? I asked eight members of the choir to answer some questions in a notebook after every rehearsal. LÄS MER

  5. 5. Med fokus på uttalet : Elever lär tilsammans

    Kandidat-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Ann-Britt Westerberg; [2012]
    Nyckelord :pronunciation; imitation; choir reading; pronunciation instruction; uttal; imitation; körläsning; uttalsundervisning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER