Sökning: "chopin piano"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden chopin piano.
1. Multi-methodological piano studies
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : This thesis examines the effects of a multi-methodological approach (theory, history, practice) to piano studies. The aim was to see how a deeper and more structured study would improve my piano playing. The study process was based on two specific compositions: Fantaisie-Impromptu, op.post. LÄS MER
2. The route to an effective piano technique- How a new approach to piano playing made me aware of my limits and helped me overcome them
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : In this work, I analyse a new piano technique that I am in the process of studying. I applied it to three of Chopin’s Préludes Op. 28, namely no.1, no. LÄS MER
3. Chopins Sonat i Bb-moll : Bakgrund och Analys
Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musikSammanfattning : Chopins andra pianosonat är, trots sin egendomlighet, ett av de stora romantiska pianoverken.I den här studien undersöker jagvad som binder ihopsonaten och gör den till det mästerverkden till slut har blivit erkändsom. LÄS MER
4. Låt hjärnan vara med! : Ett arbete om vikten av koncentration vid övning och framförande
Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med det här arbetet är att undersöka hur jag med hjälp av den kognitiva neurovetenskapens forskning om hjärnans koncentrations- och uppmärksamhetsförmåga, kan förbättra och effektivisera min instudering och framförandet som pianist av tre verk med tre skilda speltekniska krav från tre olika tidsepoker. Jag har strävat efter att hitta metoder för att kontrollera min koncentration och uppmärksamhet bättre vid övning och framförande. LÄS MER
5. Att memorera eller inte memorera, det är frågan? : En självobservationsstudie om musikmemorering
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studierSammanfattning : Syftet med detta arbete är att utifrån ett designteoretiskt perspektiv, utforska hur tre olika memoreringsprocesser av ett pianostycke prövas och tar form. Till detta hör frågeställningen: Hur designar jag tre olika memoreringsprocesser av Etyd op. 10 nr. LÄS MER