Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. En kvalitativ studie av aspekter som formar konsumentbeteende i samband med tillfälliga influencer-kollektioner

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Ida Kransenstedt; Sadaf Yahyaei Fard; [2023]
    Nyckelord :Authority; limited edition; Cialdini; influencer marketing; scarcity; consumer behavior; purchase decision; social proof; social media; sympathy principle; temporary collections.; Auktoritet; begränsad upplaga; Cialdini; influencer marketing; knapphetsprincipen; konsumentbeteende; köpbeslut; sociala bevis; sociala medier; sympatiprincipen; tillfälliga kollektioner.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Marknadsföring är i en ständigt föränderlig kontext. Influencer marketing är idag en effektiv strategi, där företag samarbetar med influencers för att marknadsföra sina produkter och bygga förtroende hos följare. Användning av begränsade produkter som framgångsrik influencer marketing betonas. LÄS MER

  2. 2. En Andra Chans att Övertyga: Tillämpning av Cialdini’s övertalningsprinciper i marknadsföringen av second-hand tjänster.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Cleo Jansson; Linnéa Edén; [2023]
    Nyckelord :Cialdinis principer; Theory of Planned Behaviour; Marknadsföring; Second-Hand; Sociala bevis; Reciprocitet; Knapphet; Auktoritet; Social Sciences;

    Sammanfattning : The study investigated the effectiveness of advertising messages for second-hand companies, according to Cialdini's principles of persuasion. In the pre-study advertisements from the four largest Swedish second-hand companies were analyzed, showing that social proof and reciprocity were the most frequently used principles. LÄS MER

  3. 3. A conceptual model for future wear-able augmented reality system: Influence user behaviour into choos-ing stairs over elevator

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Marika Moreau; Martin Bui; [2019]
    Nyckelord :Influencing; Augmented; Reality; Conceptual; model; Persuasive; Technology;

    Sammanfattning : We set out to find connections between different areas of interest in a persuasive aug-mented reality system, in an effort to change behaviour. To limit the scope of the study we chose to create a scenario, namely persuading users to take the stairs and not the elevator when trying to reach higher floors of a building. LÄS MER

  4. 4. Politik &övertalning: utifrån Cialdini's principer om sociala bevis och auktoritet.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Kajsa Bengtsson; Elin Noréen; [2017]
    Nyckelord :Cialdini; sociala bevis; auktoritet; påverkan; politik; populism; elaboration likelihood model; framing; Social Sciences;

    Sammanfattning : Ingen tidigare forskning inom politiska marknadsföring har använt sig av Cialdinis sex principer för påverkan. Den föreliggande studiens syfte var således att undersöka två av Cialdinis principer för påverkan och dess effektivitet inom politisk marknadsföring. LÄS MER

  5. 5. Gåvor vid köp : Hur påverkar det konsumenters köpbeteende

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Linnea Lindström Rosenholm; Amanda Johansson; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Att butiker använder sig av gåvor inom detaljhandeln är vanligt förekommande. I dagens samhälle är konkurrensen hård mellan butiker vilket gör att butikerna måste jobba hårt med säljknep för att locka kunder. LÄS MER