Sökning: "circle time och"

Visar resultat 1 - 5 av 202 uppsatser innehållade orden circle time och.

  1. 1. Barns inflytande i samlingens olika moment : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Moa Engström; Felicia Högberg; [2024]
    Nyckelord :Childrens influence and participation; democracy; pre- school; circle time; Barns inflytande och delaktighet; demokrati; förskola; samling;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute more knowledge about how childrensdemocratic influence is expressed in preschool with a particular focus ongathering situations. In the study, we used a qualitative semi-structuredinterview. With an adaptable interview guide, to obtain the pre-school teachers'perceptions. LÄS MER

  2. 2. Chúuka’an: Activating Public places in grid settlements.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Valeria Rabelo Cabal; [2023]
    Nyckelord :Sustainable Urban Design. Green Mobility. Public Spaces. Live Streets. Mixed use living.; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Throughout the years, Mérida has been subject of an outstanding growth, economically, socially and spatially. Starting from being a major Mayan civilization city, to a colonial Spanish settlement that grew into being the capital of the peninsula, it has always gone through changes and innovations according to the necessities of its inhabitants. LÄS MER

  3. 3. "Alltså vara delaktiga, kanske ibland mot sin vilja’’ : En kvalitativ studie om samlingens syfte med fokus på barns delaktighet och inflytande ur ett förskollärarperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Forsberg; Emma Johansson; [2023]
    Nyckelord :Samling; syfte; delaktighet och inflytande; förskollärare; läroplansteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka legitimerade förskollärares perspektiv på samlingens syfte och innehåll, samt hur de anser att de tillämpar sitt didaktiska förhållningssätt för att främja barnens delaktighet och inflytande vid samlingen. Det är en kvalitativ studie som bygger på nio semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Shared reading med barn och unga : En ny läsmetods möjligheter och utmaningar för bibliotekarieprofessionen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Andrén; Ylva Baggfelt; [2023]
    Nyckelord :Shared reading; professionsteori; bibliotek; barn; ungdomar; läsfrämjande; högläsning; bokcirkel;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to explore librarians’ experiences of introducing and working with a new method, shared reading, as a library activity for children (age 7-16). This is achieved through an empirical study applying qualitative interviews with so-called reader leaders, focusing on their experiences of learning and implementing the method within both public and school library contexts. LÄS MER

  5. 5. Levd islam i svenska läroböcker : En kvalitativ innehålls- och bildanalys av levd islam i svenska läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Andin Ahmeti; [2023]
    Nyckelord :Andin Ahmeti; gymnasiet; gymnasieskolan; religion; religionsundervisning; läroböcker; läromedel; läroboksgranskning; kvalitativ innehållsanalys; bildanalys; levd religion; levd islam; sju dimensioner av levd religion presenterade av Enstedt och Plank; Jacksons tolkningsansats.;

    Sammanfattning : This essay examines the perspective of lived Islam. This is based on a qualitative content analysis and an image analysis of a selection of teaching materials for religous education in upper secondary schools in Sweden. LÄS MER