Sökning: "cirkelmodellen"

Visar resultat 16 - 20 av 104 uppsatser innehållade ordet cirkelmodellen.

  1. 16. Lärares uppfattning om lässtrategier : En enkätundersökning besvarad av mellanstadielärare.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Lill-Marie Wedin; [2023]
    Nyckelord :Läsning; Läsinlärning; Lässtrategier; Läsutveckling; Mellanstadiet; Tyst läsning;

    Sammanfattning : I denna studie användes en enkätundersökning som skickades ut i Facebookgrupper där grupperna riktade sig till lärare, där urvalet som användes i studien uppgick till 48 lärare. Syftet med att göra en studie om lässtrategier är att öka förståelsen varför det är en viktig faktor i undervisningen i framförallt läsförståelse. LÄS MER

  2. 17. ”Försämrad läsförståelse leder till en mindre chans att lyckas” : En undersökning om undervisningsmetoder i läsförståelse, samt varför och hur verksamma lärare väljer dessa metoder.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jesper Larsson; Lova Rosberg; Eiman Rashed; [2023]
    Nyckelord :Adaptations; artifacts; cooperative strategies; elementary school; mediation; reading comprehension; sociocultural perspective; teaching methods; the circle model; the zone of proximal development; Artefakter; cirkelmodellen; grundskola; kooperativa strategier; läsförståelse; mediering; proximala utvecklingszonen; sociokulturellt perspektiv; stöttning; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilka undervisningsmetoder som används av verksamma svensklärare i grundskolans klassrum för att utveckla elevernas läsförståelse i ämnet svenska men också hur och varför lärarna använder just dessa metoder. Denna undersökning bygger på svar inkomna från utskickade frågeformulär. LÄS MER

  3. 18. Andraspråksutvecklingsarbetet i praktiken : En kvalitativ studie om svenska som andraspråklärares syn på andraspråksutvecklande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Cejna Demirsoy; Sophie Aleke; [2022]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; språkutveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Språkets roll är centralt för alla människor och det sätter sin prägel på livet för andraspråksindivider, genom att det påverkar deras möjlighet att komma in i samhället. Detta gör att svenska som andraspråksundervisningen blir jätteviktig för dessa individer, eftersom det är först där språkutvecklingen kan befrämjas(Skolverket, 2019, s. LÄS MER

  4. 19. Genrepedagogiken och cirkelmodellen i SFI-undervisning : Ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Diego Regodón Jiménez; [2022]
    Nyckelord :Genrepedagogik; cirkelmodellen; transspråkande; interaktion; stöttning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och beskriva hur och med vilka syften genrepedagogik, och i synnerhet cirkelmodellen, används av lärare vid undervisning av lågutbildade SFI-elever. För att få svar på frågeställningarna används en kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjuer till ett antal lärare som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  5. 20. Hur använder sig lärare av genrepedagogik i skrivundervisningen? : En kvalitativ studie kring lärares arbete med genrepedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ricky Kaljanac; Amar Zeqiri; [2022]
    Nyckelord :Teaching-learning circle; explicit teaching; genre-based pedagogy; middle school; writing lesson; scaffolding; teaching-learning zones; Cirkelmodellen; explicit undervisning; genrepedagogik; grundskola; skrivundervisning; stöttning; undervisningen och lärandets fyra utvecklingszoner;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka sex lärares enskilda beskrivningar och upplevelser av genrepedagogiken. Inledningsvis presenteras kravet som undervisningen och samhället ställer på elevers skrivförmåga. Därefter ges en förklaring till hur genrepedagogiken kan möta dessa krav. LÄS MER