Sökning: "citat empirisk"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden citat empirisk.
1. Att arbeta effektivt eller att effektivt undvika arbetet - En kvalitativ studie om oengagerad personal på Flashback Forum
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Handledare: Anna Stevenson Nyckelord: Arbetsundvikande, engagemang, motivation, tomt arbete Frågeställning: Hur rättfärdigas arbetsundvikande av arbetstagare? Syfte: Syftet med studien är att, på forumet Flashback, undersöka hur arbetsundvikande rättfärdigas av arbetstagare. Teoretiskt perspektiv: Teorikapitlet behandlar tidigare forskning inom engagemang, motivation samt arbetsundvikande på arbetsplatsen och redogör för påverkan av dessa faktorer på arbetsplatsen och anställda. LÄS MER
2. Från passiv lyssnare till aktiv talare : En kvalitativ studie rörande arbetssätt för en gynnsam språkutveckling för nyanlända elever som blivit direktplacerade i ordinarie klass
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studien syftar till att identifiera vilka arbetssätt några grundlärare i årskurs 1 till 3 anser vara effektiva för språkutveckling hos nyanlända elever som blivit direktplacerade i ordinarie klass. Teorin i studien grundas på det sociokulturella perspektivet på lärande och metodvalet var en empirisk studie med kvalitativ ansats. LÄS MER
3. Varför avslutas en elitidrottssatsning i ungdomsåren? : En intervjustudie kring vilka de vanligaste faktorerna som bidrog till en avslutad elitidrottssatsning i ungdomsåren.
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte med denna studie var att undersöka de vanligaste faktorerna som var bidragande till en avslutad elitidrottssatsning i ungdomsåren. För att besvara studiens syfte, har intervjuer använts som datainsamlingsinstrument. Den empirisk data tolkades med hjälp av IPA- metoden. LÄS MER
4. Extra anpassning eller verktyg för alla? : En studie om alternativa läs- och skrivverktyg på gymnasiet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka uppfattningar om och erfarenheter av användande av alternativa läs- och skrivverktyg på gymnasiet. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med gymnasieelever i läs- och skrivsvårigheter/dyslexi och speciallärare/specialpedagoger från två kommuner. LÄS MER
5. Specialistsjuksköterskors upplevelse av SBAR som rapporteringsverktyg
Magister-uppsats, Röda Korsets HögskolaSammanfattning : Bakgrund: Vid överrapportering används oftast envägskommunikation där informationen utgår från en person och tas emot av en annan, utan möjlighet till att ställa följdfrågor. Bristande kommunikation inom vården är idag en stor bidragande faktor till feltolkningar, missförstånd och att viktig information kan gå förlorad. LÄS MER