Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Lekresponsiv undervisning : En studie om pedagoger som arbetar med lekrepsonsiv undervisning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Patricha Härdstedt; Johanna Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Teaching in preschool; play; learning; development and interaction; Undervisning i förskolan; lek; lärande; utveckling och samspel;

    Sammanfattning : Inledning   Denna studie handlar om hur tolv pedagoger från en förskola resonerar kring lekresponsiv undervisning, samt kring användandet av metoden i deras pedagogiska arbete. Studiens syfte Studiens syfte är att få mer kunskap om hur pedagoger i förskolan resonerar kring och använder lekresponsiv undervisning. LÄS MER

  2. 2. “Det är inte på riktigt, det är bara på lek” : En studie om pedagogers föreställningar om barns tuffare lek och hur de anser att dessa föreställningar påverkar den fria leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Lundkvist; Lovisa Norberg; [2022]
    Nyckelord :fri lek; god lek; icke god lek; lek i förskolan; R T-lek;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ studie med syfte att synliggöra hur verksamma pedagoger uppfattar ‘Rough and Tumble play’ (R&T-lek) och hur de anser att denna uppfattning påverkar barns fria lek i förskolan. Vi har genom sex semistrukturerade intervjuer med förskollärare i två olika kommuner haft fokus på hur pedagoger uppfattar fri lek och när de anser att de styr och avbryter barns fria lek samt hur pedagoger uppfattar R&T-lek och om de anser att denna uppfattning påverkar barnens fria lek. LÄS MER

  3. 3. vatten är de impressionistiska konstnärernas innersta natur

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musik

    Författare :Matilda Andersson; [2022]
    Nyckelord :Sonata form; Images; Water; Debussy; Sonatform; Images; Vatten; Debussy;

    Sammanfattning : Den här texten återger en skapandeprocess med utgångspunkt i Claude Debussys Images premier livre. Det inledande kapitlet beskriver hur form och kreativitet samverkar utifrån boken Modet att skapa av Rollo May. Tankar om begräsningar resulterar i arbetets konstant, sonatformen. LÄS MER

  4. 4. Lärande om demokrati och demokratifostran i leken : Pedagogers syn på hur de arbetar med barns inflytande och demokratifostran

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Anna Marklund Knudsen; [2022]
    Nyckelord :barns inflytande; demokrati; demokratifostran; lek; pedagogens tolkning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva pedagogers förhållningsätt till regeln, alla får vara med, utifrån hur pedagoger tolkar barns inflytande i arbetet med demokrati och demokratifostran. I studien genomförs tre semistrukturerade intervjuer med tre aktiva förskollärare, för att ta del av olika perspektiv som rör arbetet med demokrati och demokratifostran. LÄS MER

  5. 5. ”Kan ni hämta en pinne? Vi ska bygga staket här!” : Denna studie undersöker hur personaler på fritidshemmen tolkar socialt lärande utifrån läroplanen och hur de beskriver att de arbetar med detta i verksamheten.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Mikael Erhardsson; Victor Nordin; [2020]
    Nyckelord :Socialt lärande; fritidshem; lek;

    Sammanfattning : Problemet vi vill undersöka med denna studie är hur personal i fritidshem följer de riktlinjer som finns i läroplanen då tidigare forskning visar på att det är bristande Syftet var att genom gruppintervjuer undersöka hur personalen på fritidshemmen tolkar socialt lärande utifrån läroplanen och hur de beskriver att de arbetar med detta i verksamheten.. LÄS MER