Sökning: "civics studies"

Visar resultat 11 - 15 av 65 uppsatser innehållade orden civics studies.

  1. 11. Även lärare kan råka säga fel, jag lovar : En fokusgruppsstudie av hur mellanstadieelever uppfattar trovärdigheten hos olika informationskällor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Helena Engvall Kristensen; [2023]
    Nyckelord :civics; social studies; citizenship education; middle school; primary school; students apprehension; critical literacy; source trust; samhällskunskap; mellanstadiet; elevuppfattningar; källkritik; källtillit;

    Sammanfattning : Skolan har ett viktigt uppdrag när det gäller att undervisa om källkritik och att träna kritiskt tänkande, som har stärkts ytterligare genom den senaste läroplanen från 2022 för grundskolan. För att värna om demokratins grundpelare där yttrandefrihet är en viktig del, behöver våra unga medborgare lära sig att se igenom desinformation och konspirationsteorier av olika slag. LÄS MER

  2. 12. Artificiellt Intelligent Undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Brian Bukur Landquist; [2023]
    Nyckelord :AI in education; Artificial intelligence; Didactics; Social science; Civics; High school; K4; Gymnasium; Phenomenology; Technology; Digital; Civics studies; AI; ED; Artificiell intelligens; Didaktik; Ämnesdidaktik; Samhällskunskap; Gymnasiet; Fenomenologi; Teknologi; Digitalisering; Samhällskunskapsundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker samhällskunskapslärares professionella och didaktiska förhållningssätt till artificiell intelligens (AI) som verktyg i samhällskunskapsundervisningen. Fokus ligger på verktyget ChatGPT och hur detta kan användas i undervisningskontext. LÄS MER

  3. 13. Innehållets vara eller icke vara : En studie om urvalet av kontroversiella ämnen i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Petter Herlogsson; [2023]
    Nyckelord :Samhällskunskap; kontroversiella ämnen; urval; skolattacker;

    Sammanfattning : This study begins with a presentation of civics teachers’ free space in their selection of topics regarding their daily lectures with their students. The study also presents a new view on Swedish school systems, where an increased threat level, perceived or real, is always present. LÄS MER

  4. 14. Samhällsorienterade ämnens betydelse för elevers identitetsskapande : - En kvalitativ studie om lärares perspektiv på identitetsskapande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Kia Flöistrup; Emilia Jeppsson; Evelina Persson; [2023]
    Nyckelord :Identitetsskapande; samhällsorienterade ämnen; lärares reflektioner.;

    Sammanfattning : Identitet är något vi alla besitter, denna utvecklas och formas hela tiden i flera vardagliga sammanhang. Skolan är till synes en plats som kan skapa förutsättningar för ett identitetsskapande. LÄS MER

  5. 15. Det mesta kommer med erfarenhet, eller? Ämneslärarutbildningens förmåga att förbereda nya (samhällskunskaps) lärare inför yrkeslivet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jennifer Björnler; [2023]
    Nyckelord :Teacher Education; Civics teachers; alumni survey; experience; craft knowledge; discipline of teaching;

    Sammanfattning : The most of it comes with experience, or? The Teacher Education Program for upper secondary school’s ability to prepare new (civics)teachers for their professional life. This study focuses on newly graduated civics teachers’ experiences of their teacher education inrelation to what they deem necessary to know in their current work as a teacher. LÄS MER