Sökning: "civilisering"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet civilisering.

  1. 1. Sexualundervisningens skiftande form och funktion : En kritisk diskursanalytisk studie av fostransuppdraget samt framställningar av genus och sexualitet 1956-2023

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Elsa Hallberg; Ella Högman; [2023]
    Nyckelord :Sexualundervisning; fostran; genus; sexualitet;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker vägledningsmaterial för den obligatoriska skolans sexualundervisning. Syftet är att synliggöra hur sexualundervisingens fostrande funktioner samt syn på genus och sexualitet har förändrats över tid. Av intresse är att blottlägga de förgivettaganden som framställningarna i texten vilar på. LÄS MER

  2. 2. Representationen av etnisk mångfald i läroböcker : En kvalitativ visuell textanalys av samhälls- och naturorienterande läroböcker för årskurs 1-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Paulina Larsson; Anna Orregård; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna studie analyserades representationen av etnisk mångfald i samhälls- och naturorienterande läroböcker för årskurs 1-3. I studien analyserades och jämfördes läroböckerna Boken om SO 1-3 (2013), Boken om NO 1-3 (2013), Puls SO-boken 1-3 (2011) och Puls NO-boken 1-3 (2011), vilka getts ut av förlagen Liber AB respektive Natur och Kultur. LÄS MER

  3. 3. Nytta eller nyttig? : Elev och kropp i särskolan åren 1946–2011

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :William Carlbom; Marcus Malmstedt; [2020]
    Nyckelord :Funktionsnedsättning; läroplan; kropp; elev; civilisering; sinnesslö;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med uppsatsen var att undersöka hur synen på eleven och kroppen framställs i läroplanerna för särskolan åren 1946–2011. För att besvara studiens syfte användes fem frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. Den rättsliga regleringen av barnaga under 1900-talet - en del i civiliseringsprocessen?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Emil Alfredsson; [2014]
    Nyckelord :Rättshistoria; aga; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utreda hur och varför lagstiftarens inställning till och den rättsliga regleringen av bruket av kroppsaga mot barn förändrades under 1900-talet och huruvida denna förändring kan sägas vara en följd av en civiliseringsprocess. De frågeställningar som använts är följande: hur förändrades den rättsliga regleringen av kroppsaga av barn mellan år 1900 och år 1979? Hur förändrades lagstiftarens inställning till kroppsaga av barn under samma period? Kan rättsutvecklingen sägas vara en följd av civiliseringsprocessen enligt Jarricks och Söderbergs utveckling av Norbert Elias’ civiliseringsteori? Vid 1900-talets början återfanns det aganderätter av två typer - föräldrars aganderätt, innefattande denna rätt härledd till andra i deras ställning, och aganderätter som låg föräldrarätten nära. LÄS MER

  5. 5. Att se världen i svart och vitt : En kritisk granskning av SOS Barnbyars reklamkampanjer

    Kandidat-uppsats, Avd för hälsa, kultur och pedagogik

    Författare :Diana Cargonja; Jelena Grahovac; [2013]
    Nyckelord :postcolonialism; whiteness; white man s burden; hegemony; third world; charity; technology; SOS Children s Villages; civilisation; critical review; culture; cultural studies; advertising; advertising strategies; marketing; postkolonialism; vithet; den vite mannens börda; hegemoni; vi och dom; västvärlden; tredje världen; välgörenhet; teknologi; SOS Barnbyar; civilisering; kritisk granskning; kultur; samhälle; kulturvetenskap; samhällsvetenskap; reklam; reklamstrategier; marknadsföring;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to do a critical review of the aid organization SOS Children’s Villages text- and video campaigns, from a postcolonial perspective. Our purpose is divided into two questions: Are there colonial values in the advertising campaigns? Which language- and image strategies are used by SOS Children’s Villages to put across their messages? Our material consists of 10 selected video clips, and four printed ads that are made up of an image and a short text, which are part of a campaign named: Inte ett enda barn ska behöva vara ensamt (translation: Not a single child should have to be alone). LÄS MER