Sökning: "clarifying"

Visar resultat 1 - 5 av 449 uppsatser innehållade ordet clarifying.

  1. 1. DNA-bevisningens brister : En undersökning av invändningar om sekundäröverföring av DNA-spår och dess genomslagskraft i straffprocessen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Linnéa Bertlin; [2024]
    Nyckelord :DNA; bevis; sekundäröverföring; sekundär överföring; DNA-bevisning; berörings-DNA; touch-DNA; straffprocess; processrätt; brottmål; bevisrätt; bevisbörda; förklaringsbörda; rätten att vara tyst; oskuldspresumtionen; artikel 6.2 EKMR; fri bevisvärdering; fri bevisprövning; empirisk studie; tematisk metod; NFC; beviskrav;

    Sammanfattning : A number of people have criticized the fact that courts often over-rely on DNA- evidence and that the shortcomings of DNA-analyses are rarely addressed. One flaw with DNA-analyses is that they cannot distinguish whether the presence of the DNA-trace has been caused by a so-called secondary transfer. LÄS MER

  2. 2. Friluftslivsundervisning på högstadiet : en enkätstudie om formativ bedömning och ramfaktorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Jonathan Rosén; Nathan Freeman; [2024]
    Nyckelord :Friluftsliv; formativ bedömning; ramfaktorer; högstadie; enkätstudie;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka hur lärare i idrott och hälsa på högstadiet arbetar inom friluftsliv, vilka aktiviteter som premieras, samt hur de beskriver att deras arbete med formativ bedömning inom friluftsliv ser ut. Vidare ämnar vi även analysera de ramfaktorer som påverkar friluftslivsundervisning och den formativabedömningen inom friluftsliv. LÄS MER

  3. 3. Eine empirische Untersuchung des Sprachengebrauchs im schwedischen DaF-Unterricht : Unterrichtspraxis und Einstellungen von Lehrenden und Lernenden

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Tyska

    Författare :Mikaela Rydén; [2024]
    Nyckelord :German; Fremdsprachenunterricht; Zielsprache; Ausgangssprache; Fremdsprache; Mehrsprachigkeit; Schwedisch; Deutsch; DaF-Unterricht; Einstellungen; Code-Switching; Sprachengebrauch; Einsprachigkeit; tyska; moderna språk; målspråksanvändning;

    Sammanfattning : This study aims to investigate when and how much German as well as Swedish is spoken by teachers and pupils in two high school classes. On top of that, the study includes both the teachers´and pupils´attitudes towards the usage of the languages in their German lessons. LÄS MER

  4. 4. Patienters uppleverser av överrapportering vid sängkanten

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Nikita Sandström; Linnea Svensson; [2024]
    Nyckelord :Nurse; Bedside shift report; Patient; Patient experience; Sjuksköterska; Överrapportering vid sängkanten; Patient; Upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Överrapportering mellan skiftbyten inom vården har en viktig roll när det gäller överföring av information till nästkommande sjuksköterska. Inom hälso- och sjukvården finns olika rapporteringssätt, samtal mellan sjuksköterskor avskilt på en expedition och rapportering vid sängkanten hos patienten. LÄS MER

  5. 5. Alla ska med - hur gynnas elever i matematiksvårigheter av ett inkluderande arbetssätt?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Katarina Taskoska; Sara Löwegren; [2024]
    Nyckelord :inkludering; undersökande arbetssätt; elever i matematiksvårigheter; matematiksvårigheter; tydliggörande pedagogik; styrdokument; varierande undervisning; TEACCH;

    Sammanfattning : This essay will present the perspectives of research findings and governing documents on the topic of inclusion within the teaching profession. How can teachers enhance the inclusivity in their classrooms, and how do inquiry-based learning and clarifying work methods, such as TEACCH, contribute to support the learning process? The study aims to examine how inclusion can be created in the classroom to promote learning for students in mathematical difficulties. LÄS MER