Sökning: "clas ohlson retail"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden clas ohlson retail.

  1. 1. Hållbar organisationsförändring inom detaljhandeln : En explorativ studie i syfte att undersöka relationen mellan ledarskap och intern kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Hanna Nilsson; Ida Persson; [2021]
    Nyckelord :Leadership; Leader qualities; Leadership styles; Retail; Sustainable organizational change; Circular economy; Internal communication; Ledarskap; Ledaregenskaper; Ledarskapsstilar; Detaljhandel; Hållbar organisationsförändring; Cirkulär ekonomi; Intern kommunikation;

    Sammanfattning : In a society where the sustainability trend is growing and becoming increasingly important, companies are expected to make clearer commitments to sustainability where consumers are increasingly demanding a change when it comes to among other things, production and social responsibility. In retail, there is a clear wave of sustainability due to increased knowledge and that consumers now do more conscious choices. LÄS MER

  2. 2. The Swedish path to retail expansion : a multiple case study of swedish retailers

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Bianca Bernhardsson; Max Klamkin; Albin Lindsjö; [2019]
    Nyckelord :International market selection; Internationalization; Globalization; Corruption; Risk; Entry Modes;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to study Swedish retailers in order to find out which factors are the most crucial and influencing when it comes to international market selection. We as authors could find studies about international market selection, but not a single one regarding why Swedish MNEs choose to enter certain markets. LÄS MER

  3. 3. Vi vill att du är med oss på lång sikt : En fallstudie om Clas Ohlsons låga personalomsättning,motivationsstrategier och medarbetarnas motivation.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Linn Håkansson; Lisa Rydberg; [2018]
    Nyckelord :Retail; Clas Ohlson; employee turnover; motivation; motivation strategies.; Detaljhandel; Clas Ohlson; personalomsättning; motivation; motivations strategier.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att utvärdera om ett företags låga personalomsättning kan vara ett resultat av företagets motivationsstrategier och anställdas motivation på arbetet. Frågeställningar: Ser företaget både fördelar och nackdelar med sin låga personalomsättning? Vilka strategier har företaget för att motivera sina anställda? Upplever medarbetarna motivation utifrån dessa motivationsstrategier? Metod: Genom en fallstudie utifrån Clas Ohlson genomförde vi triangulering utifrån en HRpartner, tre butikschefer samt medarbetare. LÄS MER

  4. 4. Decision-Making during the Growth Process of an Organization. A case study of the factors influencing the logic employed in Clas Ohlson’s internationalization decisions

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :David Eriksson; Niklas Thielen; [2015-07-10]
    Nyckelord :Causation; Decision-Making; Decision-Making Logic; Effectuation; Heuristics; Internationalization; Learnings; Organizational Growth; Organizational Structure; Retail;

    Sammanfattning : Abstract By emphasizing the individual decision-maker, modern research has sought to improve our understanding of an organization’s internationalization decisions. However, limited attention has been given to the underlying reasoning and rationality behind these decisions, not least in a growing organization. LÄS MER

  5. 5. Socialt ansvar : en jämförande studie av fyra svenska detaljhandelsföretag

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Agnes Roswall; Idha Wenner; [2015]
    Nyckelord :Social responsibility; Institutional theory; Theory of legitimacy; Communication; Socialt ansvar; Institutionell teori; Legitimitets teori; Kommunikation;

    Sammanfattning : Socialt ansvar har uppkommit i takt med insikten om att företag inte enbart har ansvar för att maximera vinsten till aktieägarna utan måste likväl ta ansvar för miljön och samhället de verkar i. Företags upplysningar om socialt ansvar har dock kritiserats för att vara partiska och självberömmande därför ansågs tillförlitligheten i rapporterna vara osäker. LÄS MER