Sökning: "classical music"

Visar resultat 11 - 15 av 203 uppsatser innehållade orden classical music.

  1. 11. ”Eleverna är ju holistiska varelser som existerar utanför klassrummet” : En kvalitativ studie i musikteorilärares syn på den egna undervisningen i svensk kulturskola.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Emanuel Blom; [2023]
    Nyckelord :teaching content; music theory; kulturskola; sociocultural perspective; qualitative interview study; methodology; student influence; undervisningsinnehåll; musikteori; kulturskola; sociokulturellt perspektiv; intervjustudie; meto-dik; elevinflytande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur musikteorilärare förhåller sig till lektionsinnehåll, elevinflytande och återkoppling i en skolform utan läroplan. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv med fokus på kunskap och kunskapstradering mellan människor. LÄS MER

  2. 12. Violin Artist Identification by Analyzing Raga-vistaram Audio

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Nandakishor Ramlal; [2023]
    Nyckelord :Artist identification; Music information retrieval; Deep Learning; Convolutional Neural Network; Convolutional Recurrent Neural Network; Embeddings; log-Melspectrogram; Artistidentifiering; återhämtning av musikinformation; Deep Learning; Convolutional Neural Network; Convolutional Recurrent Neural Network; Inbäddningar; log-Melspektrogram;

    Sammanfattning : With the inception of music streaming and media content delivery platforms, there has been a tremendous increase in the music available on the internet and the metadata associated with it. In this study, we address the problem of violin artist identification, which tries to classify the performing artist based on the learned features. LÄS MER

  3. 13. Basen i kontrabasundervisningen : Hur talar kontrabaslärare i jazz- och improvisationsutbildningar om undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Martin Höper; [2023]
    Nyckelord :enskild undervisning; musikundervisning; jazz; kontrabas; musikdidaktik; improvisation;

    Sammanfattning : Denna studie har som mål att undersöka hur kontrabaslärare inom jazz- och improvisationsutbildningar talar om enskild undervisning på kontrabas, hur den traditionella metodiken för att lära sig att spela kontrabas inom den klassiska västerländska konstmusiken används i deras undervisning och vilka faktorer som påverkar deras val av undervisningsinnehåll. För att urskilja diskurser och faktorer i dessa olika lärares utsagor har enskilda kvalitativa intervjuer med fyra framstående lärare i jazzkontrabas på högskolor, folkhögskola och gymnasium genomförts och analyserats med hjälp av diskursteori. LÄS MER

  4. 14. Unheimlich Bach? : Nutida icke-klassiska musikers diskurser gällande autenticitet utifrån ett historiskt informerat framförande-perspektiv i deras tolkning av Bachs musik

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Carlos Javier de Rada Moniz; [2023]
    Nyckelord :Bach; autenticitet; historic informed performance HIP ; Early Music movement EMM ; Taruskin; Kivy; musikgenre; förhållningssätt.;

    Sammanfattning : Autenticitetsbegreppet inom historiskt informerat framförande (HIP, eng. historically informed performance) kopplas till strävan efter historisk informerarad kunskap om tonsättarens intentioner, tonsättartidens spelsätt och originalpublikens upplevelse av musiken. År 1995 betraktas som ett viktigt år för diskursen om autenticitet inom HIP. LÄS MER

  5. 15. Drawing as a notation

    Master-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Olavur Egholm; [2023]
    Nyckelord :Notations; method; tool; translations; hybrid structure;

    Sammanfattning : Drawing as a notation is a method for architecture which investigates the notation and mark making of classical music as an input and explores how these notations can inform unexpected architectural outcomes through a translation process of the notations. The purpose of this study is to look into drawing as a notation as a method and a tool and to discover new architectural formations. LÄS MER