Sökning: "classical singing"

Visar resultat 16 - 20 av 29 uppsatser innehållade orden classical singing.

  1. 16. Från körledare till körpedagog – En studie om körledares syn på sångtekniska frågor i kör

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Mattias Svensson; [2016]
    Nyckelord :Estetiska ideal; Körsång; Köruppställning; Trivsel; Sångteknik; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Aesthetic ideals; Choir Singing; Choir Formation; Well-being; Singing Technique; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa körledares syn på olika sångtekniska frågor i kör, och vad de menar krävs för att kunna sjunga så bra som möjligt i kör. För att uppnå syftet med studien är den gjord genom metoderna enkät och kvalitativ intervju med tre körledare. LÄS MER

  2. 17. Happily Ever After : A Linguistic Study of the Portrayals of the Female Characters in One Old and One New Disney Film

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Angelica Bergman; [2015]
    Nyckelord :children s films; Disney; female speech; gender stereotypes; linguistics;

    Sammanfattning : This study seeks to answer the following research questions: which stereotypical linguistic profile characteristics and/or typical linguistic profile characteristics, if any, can be found in the old film and the new film respectively? Does the time difference between the films seem to have affected the female characters’ language use, if so in what way? Works by Lakoff (2004), Coates (2004) and Holmes (2013) are used to create a profile for stereotypical female speech and a profile for typical female speech. These profiles are applied to the transcripts of two Disney Princess films; one old film representing the classical Disney Princess films, and one new film representing the modern Disney Princess films. LÄS MER

  3. 18. ”De flesta vill ju sjunga Loreengenren”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Ninni Molin; Lisa Petersson; [2014]
    Nyckelord :kulturskola; sångundervisning; genre; sång; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; klassisk sång; Educational science; Music education; singing; singing teaching; music school; classical singing; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur klassiskt utbildade sångpedagoger säger att de arbetar med tonåringar i genrer inom vilka pedagogerna saknar formell utbildning. Studien har genomförts genom kvalitativa intervjuer, där vi har intervjuat sex sångpedagoger som arbetar inom kulturskola eller estetiskt program. LÄS MER

  4. 19. Sångares sceniska handlingsutrymme. En undersökande studie om utvecklandet av normkritisk pedagogik i klassisk sångundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Linnea Bergstam; [2014]
    Nyckelord :handlingsutrymme; opera; sångundervisning; genus; normer; normkritik; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; norms; Social science; Music Education; norm critique; gender; singing education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Att stå på scen och sjunga inför en publik innebär på många sätt att iklä sig en roll. Den västerländska konstmusiken och opera är traditionstyngda genrer med starka normer för hur sångare ska bete sig på scen. LÄS MER

  5. 20. Sångundervisning i olika genrer : En jämförande studie av sångundervisning inom klassisk sång och pop-sång

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Rebecca Proba; [2013]
    Nyckelord :Classical singing; singing in popular music genres; genre; vocal teacher; teaching; Klassisk sång; sång inom populärmusikgenrer; genre; sångpedagog; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur sångpedagoger inom de klassiska respektive de populärmusikaliska sångtraditionerna förhåller sig till enskild sångundervisning, samt hur de designar sin undervisning. Data har samlats in genom intervjuer med fyra sångpedagoger, samtliga verksamma på eftergymnasial nivå. LÄS MER