Sökning: "classroom climate"

Visar resultat 11 - 15 av 129 uppsatser innehållade orden classroom climate.

  1. 11. Specialpedagogiskt stöd för elever under grundskolans senare år : - utformning av lärmiljö och undervisning för elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Camilla Bolkegård; Maria Jernkrok; [2023]
    Nyckelord :specialpedagogiskt stöd; specialpedagogisk personal; läs- och skrivsvårigheter; lärmiljö; undervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to increase knowledge about how the learning environment and teaching is designed for students in the later years of primary school in need of special support who have reading and writing difficulties. The study is qualitative and was carried out with semi-structured interviews with special teachers/special need educators. LÄS MER

  2. 12. Kompetenscenter : En genomlysning av Kompetenscenters digitala klassrum

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Tatevik Dadayan; Alice Englöv; [2023]
    Nyckelord :Active learning; motivation; creative climate; digital studies; Active learning; motivation; kreativt klimat; digitala studier;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker användningen av active learning i Kompetenscenters digitala klassrum med fokus på områden som kreativt klimat, motivation och digital undervisning. Kompetenscenter är en kommunal vuxenutbildning som ligger i Köping. LÄS MER

  3. 13. Reflektioner kring grupputveckling för kontroversiella samtal i samhällskunskapsundervisningen

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Shano Hussein; [2023]
    Nyckelord :controversial conversations; group development; group dynamics; development stages; democratic mission; social studies teachers.; kontroversiella samtal; grupputveckling; gruppdynamik; utvecklingsstadier; demokratiuppdraget; samhällskunskapslärare.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to qualitatively investigate how social studies teachers in a high school, use group development strategies when approaching potentially controversial topics in the classroom. The study used five semi-structured interviews with social studies teachers. LÄS MER

  4. 14. Historierna i rummet : Utmaningar och möjligheter med flera historiekulturer representerade i multikulturella klassrum samt strategier för bemötandet av dessa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Kornelia Paulander; [2023]
    Nyckelord :Historiekultur; historieundervisning; multikulturella klassrum; strategier i klassrummet; historiedidaktik; Historical-culture; teaching of history; multicultural classrooms; strategies in the classroom; history-didactic;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att analysera historielärares upplevelser av möten med olika historiekulturer i multikulturella klassrum och identifiera att deras didaktiska strategier för att bemöta dessa. Undersökningen utförs i tre steg bestående av en förundersökning, en enkät och sedan två samtalsintervjuer. LÄS MER

  5. 15. Inkluderande matematikundervisning och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar : ur ett speciallärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Rasema Havic; [2023]
    Nyckelord :Adapted instruction; challenges; inclusion; math; NDD; special education teachers; anpassningar; inkludering; matematik; NPF; speciallärare; utmaningar;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain increased knowledge on how three special education teachers include students with neurodevelopmental disorders (NDD) in math lessons. Moreover, the study aims to provide a deeper understanding of the challenges and benefits of inclusive math education for NDD students. LÄS MER