Sökning: "classroom ecology"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden classroom ecology.

  1. 1. Gymnasieelever i matematiksvårigheter : Elevers perspektiv på stödinsatser och möjligheter att förebygga matematiksvårigheter

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ulrika Persson; [2023]
    Nyckelord :Mathematical difficulties; Bronfenbrenner; support efforts; students´perspective; additional adaptations; special education; high school; upper secondary school; Matematiksvårigheter; Bronfenbrenner; stödinsatser; elevers perspektiv; extra anpassningar; specialpedagogik; gymnasieskola;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to increase knowledge about high school students' perspective on the school's support efforts in mathematics teaching. Bronfenbrenner's developmental ecology model was used as the theoretical framework for the design of the interview guide and result analysis. LÄS MER

  2. 2. Capitalism, Animal's Eyes, and the Environment : An essay about the environmental effects of industrial capitalism in Indra Sinha’s Animal’s People

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Viktor Lindström; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This essay explores the correlation between industrial capitalism and environmental damage in Indra Sinha’s Animal’s People. The thesis argues that the grave pollution of land, water, and people in the novel stems from capitalistic exploitation of biophysical resources. LÄS MER

  3. 3. "Om någon i ens ålder inte har TikTok så tycker man att den är lite konstig" : En kvalitativ utforskande studie kring TikToks inflytande på ungdomars totala medieanvändning

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Wilma Wernersson; Viktoria Hummelstedt; [2021]
    Nyckelord :media using; media ecology; social media; TikTok; youngsters; uses and gratification; Medieanvändning; medieekologi; sociala medier; TikTok; ungdomar; uses and gratifications;

    Sammanfattning : The main purpose of this essay is to investigate the role of teachers of religious education in the proactive work against violent extremism and radicalization. Furthermore, the ambition is to raise awareness of how these five teachers of religious education in the Swedish upper secondary schools and primary schools in the subject of religious studies work with and implement the school's democratic mission, and to find structures to teach about radicalization,fundamentalism, pro-violence extremism and terrorism. LÄS MER

  4. 4. Avenging the Anthropocene : Green philosophy of heroes and villains in the motion picture tetralogy The Avengers and its applicability in the Swedish EFL-classroom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Jens Vang; [2019]
    Nyckelord :Ecocriticism; anthropocentrism; biocentrism; ecology; environmentalism; film; EFL; upper secondary school; Avengers; Marvel Cinematic Universe;

    Sammanfattning : This essay investigates the ecological values present in antagonists and protagonists in the narrative revolving the Avengers of the Marvel Cinematic Universe. The analysis concludes that biocentric ideals primarily are embodied by the main antagonist of the film series, whereas the protagonists mainly represent anthropocentric perspectives. LÄS MER

  5. 5. Hantering av elevgrupper : En intervjustudie om lärarens upplevelse av "classroom management" i Idrott och Hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Thim Nordén; Niklas Smårs; [2019]
    Nyckelord :classroom management; physical education; classroom ecology; idrott och hälsa; hantering av elevgrupper; beteendeproblem; strategier; lärmiljö;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att undersöka hur svenska lärare inom Idrott och Hälsa upplever hantering av elevgrupper, samt vilka metoder lärarna använder för att skapa en hållbar undervisningsmiljö i högstadiet och gymnasiet. Studiens frågeställningar är följande: Vilka utmaningar möter lärare med elevgrupper som stör undervisningen? Vilka strategier använder lärare för att hantera dessa utmaningar i undervisningen?   Metod Genom ett subjektivt urval hittades sju erfarna lärare inom gymnasie- och grundskolenivå som deltog i undersökningen. LÄS MER