Sökning: "classroom environment"

Visar resultat 16 - 20 av 543 uppsatser innehållade orden classroom environment.

  1. 16. Specialdidaktiska verktyg och strategier för inkluderande religionskunskapsundervisning : Lärares tillämpning av specialdidaktiska verktyg och strategier i planeringen av inkluderande religionskunskapsundervisning

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ahmad A. Hafiz; Joakim Lagerstedt; [2023]
    Nyckelord :Didactics; High School; Inclusion; Religious education; Special Didactics; Special education; Upper secondary school; Didaktik; Högstadieskola; Inkludering; Religionsundervisning; Specialdidaktik; Specialpedagogik; Gymnasieskola;

    Sammanfattning : This work by Hafiz, A. A & Lagerstedt, J. (2023). Specialdidactic instruments and strategies for inclusive religious education - High school teachers' and upper secondary school teachers' way of working with all students as well as students with extra support and special needs. LÄS MER

  2. 17. Educational Psychosocial Interventions Supporting Childrens’ Trauma Recovery and Academic Achievement : A Comparative Study of NRC’s Better Learning Programme in Gaza and IRC’s Tutoring in a Healing Classroom Program in Lebanon

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Silje Hansen Overvåg; [2023]
    Nyckelord :Psychosocial Support PSS ; Education in Emergencies EiE ; Social and Emotional Learning SEL ; Children Affected by Armed Conflict; Trauma Recovery; Education; Academic Underachievement; Humanitarian Interventions;

    Sammanfattning : The number of children living in a conflict zone in 2021 reached a staggering 449 million, which represents more than one out of every six children (Save the Children, 2022). When children are exposed to armed conflict the experiences can impair cognitive and social and emotional function. LÄS MER

  3. 18. Att läsa högt i svenskundervisningen: En översikt av arbetssätt och deras inverkan på elevers utveckling : En systematisk litteraturstudie om högläsning på högstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sofia Emilsson; Susanna Engdahl; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; skönlitteratur; svenskämnesdidaktik; språkutveckling; läsförståelse; läskunnighet; läsflyt; läsnivå; läsarter; Reader’s Theatre; interaktiv högläsning; modellerande högläsning;

    Sammanfattning : The purpose of this literature review is to delve into the pedagogical use of reading aloud and assess its impact on student learning. To fulfil this purpose, a systematic search process was conducted, carefully selecting specific search terms to identify pertinent articles to address and respond to the questions posed in the paper. LÄS MER

  4. 19. Att använda ett språkutvecklande arbetssätt : Delarna som behövs för att ge eleverna en bred ordförståelse och rikt ordförråd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Pernilla Götlund; [2023]
    Nyckelord :Language development; word comprehension; rich vocabulary; retrieval practice; communication; Språkutvecklande arbetssätt; ordförståelse; rikt ordförråd; återkopplingsövningar; kommunikation;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är det viktigt att kunna kommunicera. För att en kommunikation ska kunna ske på ett bra sätt behövs en bred ordförståelse och rikt ordförråd. LÄS MER

  5. 20. Läsförståelsestrategier i det flerspråkiga klassrummet : Sex lärares beskrivning av sin undervisning.

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Claudia Inza; [2023]
    Nyckelord :Lässtrategier; läsförståelse; flerspråkiga elever; högstadiet; schemateorin; sociokulturellt perspektiv; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : The aim of this study is to evaluate teachers’ descriptions of their usage of reading comprehension strategies as well as reading comprehension strategies in a multilingual classroom. In addition, the study examines what challenges the teachers believe they face in their daily work with multilingual students. LÄS MER