Sökning: "classroom for the technology subject"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden classroom for the technology subject.

  1. 1. Hur formar AI undervisningen? Lärares uppfattningar om ChatGPT i biologiundervisningen

    Master-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för biologi och miljövetenskap

    Författare :Johan Nyström; [2023-06-12]
    Nyckelord :Utbildning; Artificiell intelligens; AI; ChatGPT; biologilärare;

    Sammanfattning : On November 30, 2022, ChatGPT was launched, an artificial intelligence (AI) trained to analyze and generate text at a near-human level. The launch of ChatGPT has been described as a major advancement in AI-human interaction, and it can be used för various text-based tasks such as summarizing and translating texts, answering questions, or generating original texts based on user requests. LÄS MER

  2. 2. Design and Examination of Applying Mobile Technologies and Augmented Reality to Support Learning History in the Classroom

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Sepideh Tavajoh; [2023]
    Nyckelord :Mobile technology; Augmented Reality; Interaction Design; Human User Center Design; Tangible; and Intangible Cultural Heritage.;

    Sammanfattning : In recent decades, debates on applying digital technologies in the humanities field have increased. Discussions focus on developing a sustainable approach to learning humanities using Immersive digital technologies, such as Virtual Reality and Augmented Reality (VR & AR). LÄS MER

  3. 3. Digitala lösningar på praktiska problem : En studie av kemilärares sätt att hantera laborationsundervisning under en snabb omställning

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Louise Lundberg; [2023]
    Nyckelord :Chemistry education; laboratory work; digital laboratory work; ICT tools; remote learning; didactic relations; habits; Kemiundervisning; laborationer; digitala laborationer; IKT verktyg; distansundervisning; didaktiska relationer; vanor;

    Sammanfattning : Within science education, and chemistry in particular, laboratory work is fundamental. The traditions of including laboratory work in chemistry education is a way to make the concepts of chemistry apprehensible, the aims and goals of laboratory work related to chemistry education are therefore well defined. LÄS MER

  4. 4. Lärares upplevelse av differentierad fysikundervisning i relation till digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :David Backman; [2023]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; digitalisering; digital kompetens; digitala verktyg; fysikundervisning;

    Sammanfattning : Det finns en nationell vilja både till arbete med differentierad undervisning utifrån varje elevs förutsättningar och till undervisning med digitala verktyg. Den digitala utvecklingen i samhället går snabbt och digital kompetens ses som en demokratifråga. LÄS MER

  5. 5. Digitala läromedel, en möjlighet eller ett hinder i engelskundervsningen? : En studie om hur engelsklärare i mellanstadiet använder digitala läromedel i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mariana Shamoun; [2022]
    Nyckelord :Digital teaching aids; english education; TPACK; middle school; ESL; Digitala läromedel; engelskundervisning; TPACK; mellanstadiet; ESL;

    Sammanfattning : Digital teaching aids have become increasingly available in Swedish primary education. One subject which, however, is still dominated by analogue teaching aids is English. The purpose of this study is to gain knowledge about how English teachers in grades 4–6 use digital teaching aids in teaching. LÄS MER