Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Psykedelisk integration - ett öppet fönster för utveckling : En kartläggande litteraturöversikt om integrationens roll inom psilocybin-assisterad terapi

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Marcus Berglund; Simon Ajemark; [2023]
    Nyckelord :psychedelic therapy; integration; psykedelisk terapi; integration;

    Sammanfattning : Under de två senaste decennierna har forskningen och intresset för psykedelisk terapii västvärlden växt. Vid en snabb översikt av fältet och det narrativ som framträder så återkommer konceptet integration i litteraturen som en viktig beståndsdel i den psykedeliska terapin. LÄS MER

  2. 2. Omsorg eller kontroll En essä om Socialstyrelsens nationella riktlinjer för vård vid depression och ångestsyndrom - ett hermeneutiskt perspektiv

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Kristina Hård; [2023]
    Nyckelord :National guidelines; Socialstyrelsen; hermeneutic and phenomenologic theory; Gadamer; practical knowledge; primary health care; psychodynamic therapy;

    Sammanfattning : As with other areas in healthcare, the public mental health body is regulated by governing documents and regulations. As with clinical care ”Socialstyrelsen” has developed national guidelines for how the mental health care should be managed. One of these documents focuses on the treatment of anxiety and depression. LÄS MER

  3. 3. Improving Nursing Simulation Design to Support Learning Transfer to Clinical Settings: Metasynthesis

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Centrum för akademiskt lärarskap (CAKL)

    Författare :Ernest Aluoch; [2023]
    Nyckelord :Learning transfer; Near and Far Learning; Nursing Simulation; Knowledge transfer; Simulation; Clinical Nursing;

    Sammanfattning : Introduction  In contemporary higher education systems, interactive learning tool such as simulation, has been widely adopted in clinical studies as an effective learning tool to help students to gain both near and far transferable learning skills in a controlled setting, where parameters are defined, and an alternate reality generated. There is a dearth of knowledge on how simulation designers can support learners to transfer learning from simulation settings to clinical settings, by focusing on improving the design of simulation sessions. LÄS MER

  4. 4. Hur mår undervisningshundarna emotionellt vid Sveriges lantbruksuniversitet när de används i undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of Clinical Sciences

    Författare :Julia Enbom; Lorena Gallardo Zapata; [2023]
    Nyckelord :3R; ; alternativa metoder; beteende; djurvälfärd; försöksdjur; lågstresshantering; stress; veterinärmedicin;

    Sammanfattning : Levande hundar används inom veterinärmedicinska utbildningar för att ge studenter praktisk kunskap och praktiska färdigheter innan de går ut i arbetslivet. Några argument för att använda levande djur i undervisningssyfte är att själva hanteringen av djur och att tolka djurs signaler inte går att lära sig via simulatorer eller liknande verktyg. LÄS MER

  5. 5. Exposure Therapy for Agoraphobia Using Standalone Digital Therapeutics : Perceived Usability of a Smartphone Application in Self Directed Exposure Therapy for Agoraphobia

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Johanna Simfors; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Agoraphobia is the fear of situations where a person perceives the environment as unsafe with no easy way to escape. A common way to treat agoraphobia is to use exposure therapy. An important part of exposure therapy is the homework practice of self-directed exposure sessions a patient does without the therapist, in between therapy sessions. LÄS MER