Sökning: "co-operative learning"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden co-operative learning.

  1. 1. Doing Business in the Doughnut: The sustainability of worker co-operatives

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Andreea Preluca; [2021]
    Nyckelord :Worker Co-operatives; Sustainability; Economic Democracy; Doughnut Economics; Sustainable Business Models; Sustainable Development;

    Sammanfattning : The globally dominant form of business organisation, the Investor-Owned Firm or the Corporation, has been challenged in both academic settings and the wide world for falling short on ensuring environmental and social justice and sustainability. Alternative business models like co-operatives, with a rich though somewhat less known history and presence around the world, might prove a better fit for a thriving world and a sustainable future. LÄS MER

  2. 2. Förskola och boende för äldre tillsammans : nästa generations samhällsbyggande

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Michaela Elg; Malin Lundin; [2020]
    Nyckelord :förskola; boende för äldre; äldreboende; generationskoncept; samverkanshus;

    Sammanfattning : I denna rapport har möjligheten av gemensamma lokaler för förskola och boende för äldre undersökts. Sverige har idag stora utmaningar när det kommer till att bemöta behovet av ändamålsenliga bostäder för de äldre. Liknande utmaningar gäller även läromiljöer för barn. LÄS MER

  3. 3. En maskininlärningsanalys av ursprunget till bostadsområdens attraktionskraft : En kvantitativ studie kring Points of Interest inverkan på bostadsområdens attraktionskraft

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :David Jansson; Victoria Sjöbohm; [2020]
    Nyckelord :Infrastructure; Location; Machine Learning; Point of Interest; Random Forest Regression; Real Estate; Stockholm; Valuable Parameters; Valuation; Bostadsrätt; bostadsområde; fastighetsvärdering; maskininlärning; regressionsanalys; samhällsplanering; Stockholm; värdepåverkande parametrar;

    Sammanfattning : Efterfrågan på bostadsrätter i Stockholm har under de senaste åren varit hög och priserna svänger ständigt. Idag är många överens om att ‘läget’ är en av de viktigaste parametrarna i värderingen av en bostadsrätt men vad ‘läget’ egentligen innebär är inte lika självklart. LÄS MER

  4. 4. ”Det var en gång…” En studie om sagornas syfte i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hannah Melin; Amanda Alfredsson; [2019]
    Nyckelord :Development education; Education; Preschool; Storytelling; Teaching;

    Sammanfattning : Storytelling is a classic tool that is used in preschools, through stories educators and children can learn together about different phenomena. Possibly stories can act as a link and in this way be able to stimulate children's different questions and concerns. LÄS MER

  5. 5. Hur integreras värdegrunden i svenskämnet? : En kvalitativ studie om hur värdegrunden genomsyrar svenskämnet ur ett lärarperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Maria-Diana Gulunay; [2018]
    Nyckelord :Value-based work; Swedish subject; teacher perspective; socio- cultural perspective; the hidden curriculum; communication; Värdegrundsarbete; värdegrunden; svenskämnet; lärarperspektiv; sociokulturellt perspektiv; den dolda läroplanen; kommunikation;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to find out how Swedish teachers in grade 6 integrate the school’s value base into the Swedish subject. Following question have driven the study: How is value-based work integrated into Swedish subject in grade 6? What methods/teaching strategies do Swedish teachers in grade 6 use to integrate the value base into Swedish subjects? How does Swedish teacher experience value-based work in Swedish subjects in grade 6? The methods that’ve been used are qualitative methods in form of participatory observations and teacher interviews. LÄS MER