Sökning: "co-planning"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet co-planning.

  1. 1. Kollektivtrafik i rullning : En fallstuide om utveckling av den framtida kollektivtrafiken och möjligheterna för bus rapid transit i Skellefteå tätort

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema teknik och social förändring

    Författare :Filip Andersson; Adrian Ferlander Engström; [2023]
    Nyckelord :Public transport; Work commuting; Expansive urban development; Bus Rapid Transit; Transit Oriented Development; Kollektivtrafik; Arbetspendling; Expansiv stadsutveckling; Bus Rapid Transit; Transit Oritented Development;

    Sammanfattning : Skellefteå befinner sig i en expansiv stadsutvecklingsfas vilket ställer högre krav på trafiksystemet. Studien syftar därmed till att undersöka den lokala planeringen av kollektivtrafik och hur den relaterar till ett Bus rapid transit (BRT)-system. LÄS MER

  2. 2. Musik som pedagogiskt verktyg i grundsärskolan : Sex lärares berättelser kring användandet av musik som pedagogiskt verktyg i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Veronica Westerback; [2023]
    Nyckelord :Music; support; pedagogical tool; special education; intellectual disabilities; learning; Musik; stöd; pedagogiskt verktyg; specialpedagogik; lärande; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : AbstractThe purpose of this study is to shed light on some teachers' image of, and thoughts about, different ways of using music as a pedagogical tool in primary special education, as well as the opportunities and challenges such a way of working entails. Based on the purpose, the following questions have been formulated:  What different ways of working with music as a pedagogical tool in the elementary special school come out through the teachers' statements? What possibilities emerge in the teachers' statements when it comes to using music as a pedagogical tool in teaching? What challenges emerge in the teachers' statements when it comes to using music as a pedagogical tool in teaching? The study has a qualitative approach. LÄS MER

  3. 3. NO, ett ämne som lätt tappas bort : En kvalitativ intervjustudie om lärares och rektorers syn på sina förutsättningar att bedriva en kvalitativ NO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Line Björnsvik; Caroline Örtengren; [2022]
    Nyckelord :Kollegiala samarbeten; NO-undervisning; Pedagogisk ämneskunskap; Systematiskt kvalitetsarbete; Reflektion;

    Sammanfattning : Syftet med aktuell studie är att belysa lärares och rektorers syn på sina förutsättningar att bedriva kvalitativ NO-undervisning med stöd av kollegiala samarbeten och skolans systematiska kvalitetsarbete. Metodval för studien är en kvalitativ ansats där det empiriska materialet utgjordes av semistrukturerade intervjuer med lärare och rektorer från tre olika skolor. LÄS MER

  4. 4. Befolkningstillväxtens utmaningar : En studie av två svenska tillväxtkommuner

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema teknik och social förändring

    Författare :Miranda Olsson; Cornelia Fager; [2022]
    Nyckelord :Population growth; Densification; Municipal service; Strategic planning; Befolkningstillväxt; Förtätning; Kommunal service; Strategisk planering;

    Sammanfattning : Befolkningstillväxt är planeringsidealet i dagens samhälle. Med tillväxt tillkommer dock utmaningar som behöver bemötas. Syftet med arbetet är därför att studera hur Kalmar och Varbergs kommun planerar för en ökad befolkningstillväxt och vilken effekt denna befolkningstillväxt har på den kommunala samhällsservicen. LÄS MER

  5. 5. Teknik - ämnet som bygger broar : Ämnesövergripande undervisning med teknikämnet i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sven-Inge Möller; Hannah Oksa; [2021]
    Nyckelord :ämnesövergripande undervisning; ämnesintegration; ämnessamspel; teknikämnet; högstadiet;

    Sammanfattning : Hur ser det ämnesövergripande arbetet ut hos fyra tekniklärare på fyra olika skolor i sydvästra Sverige? Hur har det arbetet förändrats över tid? Vilka visioner har dessa lärare om ämnesintegrering i teknikämnet? Detta är frågor som undersökningen avser att ge svar på. Det inhämtade materialet från fyra semistrukturerade intervjuer visar att det finns en positiv syn på ämnesövergripande arbete men att det arbetet har minskat de senaste åren. LÄS MER