Sökning: "cochleaimplantat"

Visar resultat 16 - 20 av 73 uppsatser innehållade ordet cochleaimplantat.

  1. 16. KOMBINERAD IPSILATERAL ELEKTRISK OCH AKUSTISK STIMULERING AV INNERÖRAT En beskrivande litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Chen Eriksson; Matilda Höglund; [2017-06-28]
    Nyckelord :Cochlear implants; combined electric and acoustic stimlulation; hybrid hearing; residual hearing; hearing loss;

    Sammanfattning : Bakgrund: Syfte: Det har under lång tid saknats optimal hörselrehabilitering för individer med svår-grav hörselnedsättning i högfrekvensområdet, men med lågfrekvens-resthörsel. Numera finns en rehabiliteringsmetod som kombinerar elektrisk stimulering av innerörat via cochleaimplantat och akustisk stimulering med eller utan hörapparat. LÄS MER

  2. 17. SPRÅKUTVECKLINGEN HOS BARN OCH UNGDOMAR MED UNILATERAL HÖRSELNEDSÄTTNING En beskrivande litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Maria Bjureen; [2017-06-12]
    Nyckelord :Barn; ungdomar; unilateral hörselnedsättning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning Uppsats/Examensarbete: Självständigt vetenskapligt arbete i Audiologi, 15 hp Program och/eller kurs: Audionomprogrammet, AUD 620 Nivå: Grundnivå Termin/år: Vt 2017 Handledare: Traci Flynn Examinator: André Sadeghi Rapport nr: xx (ifylles ej av studenten/studenterna) Nyckelord: Barn, ungdomar, unilateral hörselnedsättning, språkutveckling Bakgrund: Förstärkning ges för att minimera de negativa effekterna som en hörselnedsättning har på språkutvecklingen. För att upptäcka en hörselnedsättning vid tidigt skede används hörselscreening. LÄS MER

  3. 18. Undervisning i svenskt teckenspråk för elever med hörselnedsättning och döva med cochleaimplantat : Hur ser tillgången ut i kommunala skolor och vad påverkar detta?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Barbro Nilsson Lundgren; [2017]
    Nyckelord :Döv; hörselnedsättning; cochleaimplantat; svenskt teckenspråk;

    Sammanfattning : För tio år sedan gick en stor andel av barn med cochleaimplantat (CI) i specialskolan för elever som är döva eller har hörselnedsättning, idag väljs till största delen den egna hemkommunens skola. Barn med CI är medicinskt döva utan sitt CI men fungerar som en person med varierad grad av hörselnedsättning med sitt CI. LÄS MER

  4. 19. Social och kommunikativ delaktighet. : En studie om barn med cochleaimplantat i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Elisabeth Lindow; Camilla Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Cochleaimplantat; delaktighet; förskola; kommunikativt; socialt;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med studien är att vi vill bidra till fördjupade kunskaper kring pedagogers arbete i förskoleverksamheten. För att barn med cochleaimplantat ska känna delaktighet samt utvecklas utifrån sina förutsättningar med tanke på den sociala och kommunikativa utvecklingen i lärandet. LÄS MER

  5. 20. Fonologiskt arbetsminne hos döva barn med cochleaimplantat : Hur hör de, och hur gör de?

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Karin Pettersson; [2017]
    Nyckelord :logopedi; cochleaimplantat; hörselnedsättning; nonordsrepetition; fonologiskt arbetsminne; semantiska strategier; fonologiska strategier; talspråksutveckling;

    Sammanfattning : Being born deaf, or with a moderate-severe hearing loss, means that linguistic and cognitive abilities might develop with an atypical pattern compared to children with normal hearing. With help from technical hearing devices like cochlear implants and/or hearing aids, combined with early intervention and support from caregivers and other people that interacts with the child, there is a good chance that the he or she will develop a well-functioning spoken language. LÄS MER