Sökning: "cognitive consistency dissonance"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden cognitive consistency dissonance.
1. Climate change beliefs and attitudes relationship to informational influences and demographic factors
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : One of the biggest challenges for the modern society is that of climate change. Despite the growing accumulation of scientific evidence that points towards a strong need for action to be made regarding anthropogenic (human made) climate change, there is a lack of unity in what actions are needed and an outspread passivity amongst both establishments and the public. LÄS MER
2. Glappet mellan teori och praktik : etisk stress, kognitiv dissonans och beslutsfattande inom veterinär yrkesutövning
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Biomedical Sciences and Veterinary Public HealthSammanfattning : Konflikterande intressen inom djursjukvården är en del av veterinärers vardagliga arbetsmiljö och påverkar veterinärers hälsa, yrkesroll, yrkesutövning och beslutsfattande. Konflikterande intressen kan även vara en orsak till uppkomsten av etisk stress, vilket kan definieras som den konflikt eller det lidande som uppstår då en människa inte kan handla utifrån sin moral. LÄS MER
3. Rationalitetens gränser: utrikespolitiskt beslutsfattande i Georgien och det rysk-georgiska femdagarskriget
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : The brief 2008 war between Russia and Georgia constituted a major military and political defeat for the Georgians and the government of President Mikheil Saakashvili. The conflict rendered much of Georgia’s military capability obliterated and Georgian dreams of regaining control over the two breakaway territories of South Ossetia and Abkhazia shattered, and severely damaged relations between Russia and Georgia’s main ally the United States and the Western world in general. LÄS MER
4. Varför gick jag på det där? : Konsumentens behov av att vara konsekvent
Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutvecklingSammanfattning : Individer har olika grad av Preference for consistency (PFC) och är en bidragande orsak till hur man uppfattar och agerar i konsumentsammanhang. Studien undersökte om höga PFC- individer var mer positiva till ”ett erbjudande” med hög konsekvenskänsla. LÄS MER