Sökning: "collective efficacy"

Visar resultat 16 - 20 av 50 uppsatser innehållade orden collective efficacy.

  1. 16. Transition Work Between School Years K-3 and 4-6 in Sweden : - The Importance of Teacher Collaboration in the Subject of English.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Lena Åkerman; Mikaela Linder; [2021]
    Nyckelord :years K-3; years 4-6; teachers’ perceptions; principals’ perceptions; students’ academic performance; transition work; transition collaboration; collegial learning; national governing documents; collective efficacy.;

    Sammanfattning : This study has a fourfold focus. Firstly, the study aims to fill a gap in research regarding teachers and principals’ perceptions on transition work and collaboration in school years K-3 and 4-6 in the subject of English. Secondly, the study explores how these views affect students' academic achievement in the subject. LÄS MER

  2. 17. Erfarenheter av kollektiv självförmåga och upplevelser av unga mäns våldsutövning i Fittja : En studie om lokalsamhällets brottsförebyggande roll

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Karima Benali; [2021]
    Nyckelord :collective efficacy; informal social control; social influence; attachment; everyday attachment; crime prevention; crime prevention role of the local community; young men; deviant behavior; deviant role; juvenile delinquency; subgroups; firearm violence; gang crime; particularly vulnerable areas; suburbs; Fittja; unorganized places; kollektiv självförmåga; informell social kontroll; social påverkan; anknytning; vardagsanknytning; brottsprevention; lokalsamhällets brottsförebyggande roll; unga män; avvikande beteende; avvikarroll; ungdomsbrottslighet; subgrupper; skjutvapenvåld; gängkriminalitet; särskilt utsatta områden; förorten; Fittja; oorganiserade platser;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vilken betydelse social påverkan upplevs ha i förebyggande av avvikande beteende och våldsutövning samt att diskutera hur Fittjabors förhållningssätt till och erfarenheter av preventiv vuxenroll och kollektiv självförmåga under perioden 1971–2020 kan förstås teoretiskt. Teori och metod: Den teoretiska referensramen utgörs av teorin om kollektiv självförmåga med fokus på social påverkan och teorin om sociala band med fokus på vardagsanknytning. LÄS MER

  3. 18. Time to retire the Swedish occupational pension system? : A modelling study on a buffer based CDC plan in a Swedish context

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för matematik och matematisk statistik

    Författare :Joakim Eriksson; Gustav Sundström; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This master thesis examines the possibility to improve the efficiency of the newSwedish occupational pension system. Concerns have been raised that the occupational pension system will yield unsatisfactory pensions that will cause problems for future generations. LÄS MER

  4. 19. LEDNING, ORGANISERING OCH ÖVERLAPPNING En intervjustudie om att verka och påverkas som pedagogisk ledare i förskolan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ing-Marie Samuelsson; [2020-04-02]
    Nyckelord :pedagogiskt ledarskap; self-efficacy; collective efficacy; distribuerat ledarskap; samproducerat ledarskap; arbetsorganisation; utvecklingsorganisation; stödorganisation;

    Sammanfattning : Syftet är att beskriva och analysera rektors pedagogiska ledarskap utifrån de arbetsvillkor som styr den dagliga praktiken. Syftet är även att undersöka rektors möjligheter att påverka arbets- respektive utvecklingsorganisationen och att analysera relationen mellan arbetet på den egna förskolan och huvudmannanivåns styrning och stöd. LÄS MER

  5. 20. Bridging Cognitive and Emotional Learning : Didactical Contributions of Constructive Journalism to Climate Change Education

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Juliane Höhle; [2020]
    Nyckelord :Sustainable Development; Climate Change Education; Didactical Intervention; Constructive Journalism; Cognitive Learning; Emotional Learning;

    Sammanfattning : To fight climate change, people need to change their behaviours towards emitting fewer greenhouse gases and build a system that is resilient towards the future shocks that climate change will create. Education can be seen as a key factor in behaviour change. LÄS MER