Sökning: "collectivism"

Visar resultat 6 - 10 av 147 uppsatser innehållade ordet collectivism.

  1. 6. Unité d'Habitation anpassat för ett nordiskt klimat : En studie i klimatanpassad arkitektur och energieffektiviseringar

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Arkitektur och vatten

    Författare :Knut Hallberg; [2023]
    Nyckelord :climate adapted architecture; energy efficency measures; klimatanpassad arkitektur; energieffektiviseringar;

    Sammanfattning : Detta examensarbete inom utbildningen Civilingenjör arkitektur inriktning husbyggnad vid Luleå tekniska universitet har fokuserat på att anpassa Le Corbusiers Unité d’Habitation till ett skandinaviskt klimat för att skapa en nära nollenergibyggnad, tänkt att placeras i Norrbotten. Unité d'Habitation är en multifunktionsbyggnad som innehåller element från den sovjetiska kollektivismen och Le Corbusiers idé var att designa en byggnad som innehöll en hel stads funktioner, såsom lägenheter, butiker, en restaurang, ett konstgalleri och ett bibliotek mm. LÄS MER

  2. 7. Vilken är min kultur? : En kvalitativ studie om hur identiteten skapas av att växa upp med två kulturer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Johanna Enger; Edina Hondozi; [2023]
    Nyckelord :social identity; self-representation; acculturation; bicultural identity; culture; social identitet; självrepresentation; ackulturation; bikulturell identitet; kultur;

    Sammanfattning : Att veta vilken identitet man har i ett samhälle där olika normer och regler finns kan för många vara svårt, minst sagt för de individer som är uppväxta med dubbla kulturer. Undersökningen har utförts med syftet att få en djupare förståelse för hur identiteten hos unga vuxna med invandrarbakgrund har påverkats. LÄS MER

  3. 8. Personaliserad marknadsföring inom dagligvaruhandel online i EU : En kvalitativ studie om hur svenska och tyska konsumenter uppfattar personaliserad marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Emelie Vedin; Mina Doderovic; [2023]
    Nyckelord :Personalized marketing; Perception; Online grocery stores; Sweden; Germany; GDPR.; Personaliserad marknadsföring; Uppfattning; Dagligvaruhandel online; Sverige; Tyskland; GDPR.;

    Sammanfattning : Personaliserad marknadsföring är betydelsefullt för e-handeln och dess framgång. “Personaliserad marknadsföring definieras som att designa och leverera skräddarsydda produkter och tjänster till enskilda kunder, personaliserad marknadsföring innebär med andra ord differentierade erbjudanden för enskilda kunder” (Chandra, Verma, Marc Lim, Kumar & Donthu 2022, s. LÄS MER

  4. 9. Life of one's own: negotiating homosexuality with the family and party-state in China

    Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologi; Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Daiyi Chen; [2023]
    Nyckelord :tongzhi; homosexuality; family; party-state; individualization; Social Sciences;

    Sammanfattning : The current study explores the process of how tongzhi, namely the homosexual men in China, who works for the party-state negotiates homosexuality with the family and the party-state in China. Under the background of the individualization of Chinese society, tongzhi has been pursuing to liberate homosexuality while encountering oppression from the family and the party-state. LÄS MER

  5. 10. “When we empower women, we will empower the society” : - Kvalitativ undersökning om socialt arbete med kvinnors empowerment i Kilimanjaro regionen, Tanzania

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Charlotte Wadsten; Wilma Almersved; [2023]
    Nyckelord :Women empowerment; social sustainability; postcolonial feminism; white saviourism; Tanzania; Kvinnors empowerment; social hållbarhet; postkolonial feminism; white saviourism; Tanzania;

    Sammanfattning : Föreliggande studie avser att skapa en förståelse för begreppet kvinnors empowerment samt dess praktik i Kilimanjaro regionen i Tanzania. Studien syftar till att undersöka hur icke-statliga organisationer i regionen arbetar med kvinnors empowerment samt hur arbetet bidrar till en social hållbar utveckling. LÄS MER