Sökning: "college of music"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden college of music.

  1. 1. Att spela med känsla : Hur mental träning kan påverka musikaliska framträdanden

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musik

    Författare :Ludvig Dahlström; [2024]
    Nyckelord :Musicality; mental training; Musikalitet; mental träning;

    Sammanfattning : This master’s thesis examines different mental training tools that musicians can utilize in order to be more comfortable on stage and to let the music flow unobstructed. The study focuses to a great extent on the art of visualizations in order for the musician to redirect their attention from intruding performance thoughts towards a defined musical and emotional expression. LÄS MER

  2. 2. Positiv kroppsuppfattning och fysisk aktivitetsnivå hos högskolestudenter : En kvantitativ tvärsnittsstudie på två högskolor

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Olivia Gimlin; Emeli Nordin; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen var att undersöka fysisk aktivitetsnivå och positiv kroppsuppfattning hos högskolestudenter på Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) samt Kungliga musikhögskolan (KMH). Tre frågeställningar har undersökts; Finns det någon skillnad i positiv kroppsuppfattning och fysisk aktivitetsnivå mellan studenter på GIH och KMH? Finnsdet någon skillnad i positiv kroppsuppfattning och fysisk aktivitetsnivå mellan kön? Finns det någon korrelationen mellan positiv kroppsuppfattning och fysisk aktivitetsnivå? Metod En kvantitativ tvärsnittsstudie genomfördes med insamling av data genom en enkät. LÄS MER

  3. 3. Instrumentet och Jag - En studie om hur fem manliga gymnasieelever valt sina huvudinstrument.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Jens Love Daniel Clarberg; [2023]
    Nyckelord :Huvudinstrument; kön; musik; genrepraktik; motivation; musikutbildning; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; Main instrument; music; gender stereotypes; practice of genre; music education; educational science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : In this study, five sixth-form college students were interviewed in order to create a better understanding of how young people choose their main instrument. The aim was to make visible the factors which were influential in the informants’ choice of instrument in order for teachers to be able to actively work with broadening young people’s perspective on music. LÄS MER

  4. 4. ”Eleverna är ju holistiska varelser som existerar utanför klassrummet” : En kvalitativ studie i musikteorilärares syn på den egna undervisningen i svensk kulturskola.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Emanuel Blom; [2023]
    Nyckelord :teaching content; music theory; kulturskola; sociocultural perspective; qualitative interview study; methodology; student influence; undervisningsinnehåll; musikteori; kulturskola; sociokulturellt perspektiv; intervjustudie; meto-dik; elevinflytande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur musikteorilärare förhåller sig till lektionsinnehåll, elevinflytande och återkoppling i en skolform utan läroplan. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv med fokus på kunskap och kunskapstradering mellan människor. LÄS MER

  5. 5. Scenskräck : -En studie om musikers upplevelser av nervositet och stress kopplat till scenframträdanden samt vilka lärdomar som kan föras vidare till musik- studerande på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University

    Författare :Björn Rosenqvist; Marcus Olsson; [2023]
    Nyckelord :Musical performance anxiety; Stage fright; Musiker; Musikundervisning; Nervositet; Scenskräck; Stress;

    Sammanfattning : Scenskräck - En studie om musikers upplevelser av nervositet och stress kopplat till  scenframträdande samt vilka lärdomar som kan föras vidare till musikstuderande på gymnasiet.Marcus Olsson & Björn Rosenqvist antal sidor 39  En studie i hur musiker uppfattar och handskas med olika former av scenskräck. LÄS MER