Sökning: "college preparatory education"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden college preparatory education.

  1. 1. "Var är dom?" : En intervjustudie om lärarnas syn på frånvaro i idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Simon Wetterstrand; [2023]
    Nyckelord :Absence; Motivational work; Motvating factors; Physical Education; Physical Education Teacher; Vocational programs; Frånvaro; Idrott och hälsa; Idrottslärare; Motivationsarbete; Motivationsfaktorer; Yrkesprogram;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att försöka få en djupare förståelse för hur frånvaron ser ut i ämnet idrott och hälsa inom yrkesförberedande program och även hur idrottslärarna arbetar med motivationsarbete. Efter egna observationer under min VFU-period så såg jag en tydlig skillnad i frånvaro mellan dem olika programtyperna vilket blev än mer tydligt efter tillgång till en frånvarolista. LÄS MER

  2. 2. Imposter Syndrome: blivande unga chefers dilemma : - En kvalitativ studie om paradoxen nyutexaminerade unga upplever under rekryteringsprocessen till juniora chefsroller

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Helen Jonasson; Lukas Hylén; [2023]
    Nyckelord :Imposter Syndrome; rekryteringsprocess; unga chefer;

    Sammanfattning : The managerial role is affected by how society develops and is a versatile role. This often requires an academic background, but despite this is not something you are educated for, but rather advance and qualify for. LÄS MER

  3. 3. Teaching English Literature : A Qualitative Questionnaire and Content Analysis of Swedish Upper Secondary English Teachers’ Reading and Teaching Choices Analyzed Through Literary Socialization and Reception Theory

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Lejla Zeidan; [2023]
    Nyckelord :English literature; English teaching; literacy education; Swedish upper secondary school; reception theory; literary socialization theory; college preparatory programs; vocational programs; teachers’ attitudes; cultural significance; literary significance; historical significance; Engelsk litteratur; engelskundervisning; utbildning i läs- och skrivkunnighet; svensk gymnasieskola; receptionsteori; litterär socialisationsteori; högskoleförberedande program; yrkesprogram; lärares attityder; kulturell betydelse; litterär betydelse; historisk betydelse;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate Swedish upper secondary school teachers’ statements regarding reading and teaching choices in the English courses. The methods used were a survey in the form of a qualitative questionnaire, and a qualitative content analysis which was then applied to the survey data gathered. LÄS MER

  4. 4. Påverkas gymnasiebetyget i samhällskunskap av elevers socioekonomiska bakgrund? : En binomial logistisk regression på kommunal nivå under tidsperioden 2015–2021

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Thea Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Socio-economic factors; grade; capital theory; binomial logistic regression; municipal;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to study to what extent socio-economic factors affect the grade in social studies 1b in upper secondary school at municipal level during the period of 2015-2021. The method in this study is a binomial logistic regression and the dependent variable is the grade, and the independent variables are gender, background, parental education level and certified teacher. LÄS MER

  5. 5. Yrkeshögskolan i skuggan av högskola/universitet : En kvalitativ studie om hur studie- och yrkesvägledare informerar och vägleder elever inför eftergymnasial utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Matilda Calissendorff; Nellie Michelsson; [2022]
    Nyckelord :Guidance; Information; Post-secondary education; Horizons for action; College preparatory programmes; Vägledning; Information; Eftergymnasial utbildning; Handlingshorisont; Högskoleförberedande gymnasieprogram;

    Sammanfattning : Denna studie ämnade att undersöka hur studie- och yrkesvägledare informerar och vägleder elever på högskoleförberedande gymnasieprogram inför val av eftergymnasiala studier på högskola/universitet och yrkeshögskola. Studien bottnade i en teoretisk ansats som tar sin grund i Careershipteorin, med särskild tyngdpunkt i handlingshorisont. LÄS MER