Sökning: "collegial collaboration"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden collegial collaboration.

  1. 1. ”Det är väldigt roligt att jobba med någon som brinner, annars är det risk att slockna själv”: : En studie om kollegialt lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Andersson; [2024]
    Nyckelord :Children’s learning and development; collegial learning; leadership role; nannies; preschool teachers; professional development; systems theory; Barns lärande och utveckling; barnskötare; förskollärare; kollegialt lärande; ledanderoll; professionellutveckling; systemteori;

    Sammanfattning : Kollegialt lärande är en metod där arbetslaget definierar problem och utmaningar i den egna praktiken i ett professionsutvecklande syfte. Föreliggande studie fokuserar på kollegialt lärande i arbetslaget i förskolan där samarbetet mellan förskollärare och barnskötare är av stor betydelse. LÄS MER

  2. 2. Sprutbytesverksamheterna i Sverige : Verksammas perspektiv på organisation, samverkan och socialt arbete i en medicinsk kontext

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Anna Ilvemark; Lovisa Radencrantz; [2024]
    Nyckelord :Drug addiction; Harm reduction; Organizational structure of syringe exchange; Social work within a medical context; Syringe exchange program; Sweden;

    Sammanfattning : Society's view of addiction problems and their treatment is constantly evolving. This study highlights the experience of counselors, nurses and others with social worker education of the structure of the activities, the practical work and the social work in a medical context. LÄS MER

  3. 3. Möjligheter och begränsningar. En kvalitativ studie om biologilärares laborativa undervisning

    Master-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för biologi och miljövetenskap

    Författare :Sandra Karlsson; [2023-06-12]
    Nyckelord :Laborationsundervisning; scientific literacy; inquiry; naturvetenskaplig allmänbildning; erfarenhet; kollegialt arbete.;

    Sammanfattning : Laboratory work is included in the biology education at upper secondary school and have therefore a central and important role in teaching. The purpose teachers have with laboratory work can vary. Previous studies have indicated that laboratory work is effective for students' knowledge, scientific literacy, and their interest in science. LÄS MER

  4. 4. Konspirationsteorier i Gymnasieskolan : En kvalitativ intervjustudie som undersöker gymnasielärares erfarenheter av, och strategier för att hantera, konspirationsteorier i samhälskunskapsklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Didaktik i Samhällsämnena

    Författare :Andreas Wahlström; [2023]
    Nyckelord :Konspirationsteorier; konspiratoriska uppfattningar; utbildning; undervisning; strategier; kon-troversiella konspirationsteorier;

    Sammanfattning : Conspiracy theories are common in both local and international contexts. These theories offer simple explanations to complex problems and events, and they can have negative consequences for individuals and society. LÄS MER

  5. 5. Undervisning gällande integrerade elever : En studie om fem lärares förutsättningar att undervisa elever mottagna i grundsärskolan som får sin utbildning i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Birgitta Backstad; [2023]
    Nyckelord :adapted primary school; working method; prerequisites; primary special school; primary school; integration; teaching; anpassad grundskola; arbetssätt; förutsättningar; grundsärskolan; grundskolan; integrering; undervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Grundsärskoleelever som får sin undervisning i grundskolan årskurs 7-9 tillhör en minoritetsgrupp bland elever i svensk skola. Då skollagen ger kommuner frihet att utforma förutsättningarna för integrerade elever på många olika sätt tillkom studien i syfte att bidra med kunskap om undervisning av integrerade elever. LÄS MER