Sökning: "collegial learning"

Visar resultat 1 - 5 av 133 uppsatser innehållade orden collegial learning.

  1. 1. ”Det är väldigt roligt att jobba med någon som brinner, annars är det risk att slockna själv”: : En studie om kollegialt lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Andersson; [2024]
    Nyckelord :Children’s learning and development; collegial learning; leadership role; nannies; preschool teachers; professional development; systems theory; Barns lärande och utveckling; barnskötare; förskollärare; kollegialt lärande; ledanderoll; professionellutveckling; systemteori;

    Sammanfattning : Kollegialt lärande är en metod där arbetslaget definierar problem och utmaningar i den egna praktiken i ett professionsutvecklande syfte. Föreliggande studie fokuserar på kollegialt lärande i arbetslaget i förskolan där samarbetet mellan förskollärare och barnskötare är av stor betydelse. LÄS MER

  2. 2. Matematiklärarens förutsättningar att använda digitala lärspel i undervisningen : En kvalitativ studie om lärares teknikacceptans

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anton Olsson; Alexander Jeppsson; Ebba Kvarnström; [2023]
    Nyckelord :Digital learning games; mathematics; mathematics teachers; mathematics education; teachers technology acceptance; technology acceptance; implementation; Technology Acceptance Model; TAM; Digitala lärspel; matematik; matematiklärare; matematikundervisning; lärares teknikacceptans; teknikacceptans; implementering; Technology Acceptans Model; TAM;

    Sammanfattning : Genom att använda välutformade digitala lärspel med tydligt syfte kanelevers inlärning förbättras och deras positiva attityder gentemotmatematikämnet främjas. För att framgångsrikt införa digitala lärspel imatematikundervisningen är det avgörande att lärare visar acceptans förtekniken. LÄS MER

  3. 3. Alla våra samtal... : En vetenskaplig essä om kollegialt lärande, relationer och språk

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildning och Estetiska lärprocesser

    Författare :Judith Garcia; Martin Holm; [2023]
    Nyckelord :School-age educare; scientific essay; collegial learning; relations; language; social constructivism; relational pedagogy; Fritidshem; vetenskaplig essä; kollegialt lärande; relationer; språk; social konstruktivism; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Titel: Alla våra samtal...- En vetenskaplig essä om kollegialt lärande, relationer och språk. LÄS MER

  4. 4. Personlighetens betydelse i koppling till det kollegiala lärandet om konflikthantering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Michael Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :Preschool; conflict management; personal experience; collegial learning;

    Sammanfattning : The research in this paper explores how preschool staff handles and deals with conflicts within preschool. My aim is to highlight their methods of conflict management, how it relates to their role within the preschool, and how their personal experiences and personality can be seen as an asset for their work with their colleagues and with the children. LÄS MER

  5. 5. DIGISKUA : "Vi får lära eleverna att det är OK att misslyckas." En studie om ämneslärares upplevelser av utvecklingsarbete på vetenskaplig grund i särskild undervisningsgrupp.

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Zahra Motavalli; [2023]
    Nyckelord :school development project; agency; teachers experiences; language development; digitization; social constructivism; inclusion; special education; skolutvecklingsprojekt; agency; lärares upplevelser; språkutveckling; digitalisering; socialkonstruktivism; inkludering; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Lärares villkor att ingå i skolutvecklingsprojekt är starkt kopplat till samhälls- och policyförändringar på makro- meso- och mikronivå. På mikronivå har ämneslärare i en särskild undervisningsgrupp ingått i ett forskningsutvecklingsarbete inom Språkutvecklande digitaliseringsarbete då det finns ett utvecklingsbehov inom dessa områden. LÄS MER