Sökning: "colosseum"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet colosseum.

  1. 1. Att bygga Uppsalas vardagsrum : En kvalitativ studie av ombyggnationen av Studenternas Idrottsplats i Uppsala

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :William Sandin; Hjalmar Lind; [2022]
    Nyckelord :Kulturgeografi; urban branding; kreativ klass; empty signifier; stadsutveckling; arkitektur; idrottsarena;

    Sammanfattning : Dånet från den blodtörstiga publiken stegrar, förväntan hänger tungt i luften. Det tidigare välfyllda torget utanför arenan töms så sakteliga på folk när massorna väller in för att ta sina platser. LÄS MER

  2. 2. Språkets alstrande energi. Om ekopoetiska strategier hos Bengt Emil Johnson, Fredrik Nyberg och Anna Hallberg

    Master-uppsats, Lunds universitet/Litteraturvetenskap; Lunds universitet/Masterprogram: Litteratur - Kultur – Media

    Författare :Sofia Roberg; [2015]
    Nyckelord :ekopoesi; animal studies; posthumaniora; posthumanistisk teori; ekokritik; material ecocriticism; nymaterialism; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöks begreppet ekopoesi med hjälp av teoretiska perspektiv från ekokritiken och nymaterialistiska teorier som betonar att diskurs och materia inte kan skiljas åt utan är korskopplade och sammantvinnade i en materiell-semiotisk verklighet. Bengt Emil Johnson identifieras som en föregångare till en samtida poesi som inte endast behandlar ekologiska teman utan även använder sig av språket som en materia på ett sätt som skulle kunna kallas ekologiskt. LÄS MER

  3. 3. Från Colosseum till Allianz Arena : En explorativ studie om processen att förändra ett företags grafiska profil

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Björn Hellström; Lina Stenström; [2010]
    Nyckelord :Corporate rebranding; Brand change; Visual identity; Graphic profile; Corporate rebranding; Varumärkesförändring; Visuell identitet; Grafisk profil;

    Sammanfattning : The strategy when you change the visual part of the brand identity is often referred to as Corporate rebranding and is seen as a good way to show that a company has undergone a change. Despite high risks and high costs, this strategy has become more common and there are companies today who make the choice to change an already well-known graphic profile. LÄS MER

  4. 4. Att utveckla spellägen till fightingspel

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Markus Nurmimäki; [2008]
    Nyckelord :spelläge; game mode; spelmekanik; speldesign; tutorial; fightingspel; gameplay;

    Sammanfattning :   Den här uppsatsen har skrivits i samband med ett examensarbete som jag gjorde på Shortfuse, ett företag under bildning i Gothia Science Park vid Högskolan i Skövde. Det som jag har gjort under examensarbetet var att ändra vissa befintliga spellägen och att designa helt nya spellägen till fightingspelet Colosseum. LÄS MER

  5. 5. Att balansera eller inte : En inblick i balanseringen av spelet Project Colosseum

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Jonas Nilsson; [2008]
    Nyckelord :Dataspel; balans; fighting; skadevärden;

    Sammanfattning : Denna uppsats beskriver det praktiska arbetet bakom balanseringen av skadevärden gentemot de två fighting-stilarna Mace och Dual-Wield i spelet Project Colosseum. Uppsatsen inleds med en beskrivning av bakgrunden till spelet, varefter de verktyg som använts i processen beskrivs i detalj. LÄS MER